הכשת נחש? הכי חשוב להגיע לבית חולים

ד"ר קובי אסף, מנהל המרכז לרפואה דחופה בהדסה, מספר על התמודדות עם פגעי הקיץ המרכזיים - הכשות ומכות חום.

ניצן קידר , כ"ח באייר תש"פ

נחש. אילוסטרציה
נחש. אילוסטרציה
צילום: iStock

השרב הכבד שהורגש בימים האחרונים הביא איתו גם את פגעי הבריאות של הקיץ – ביניהם מכות חום והכשות נחשים.

ד"ר קובי אסף, מנהל המרכז לרפואה דחופה בבית החולים הדסה בירושלים, מסביר לערוץ 7 את הסכנות המרכזיות בהכשה.

"יש להבדיל כמובן בין ההתנהגות בשטח לבין בית החולים. הבעיה המרכזית בזמן ההכשה היא הזרקת הארס, שמיד מתחיל לנוע בגוף. ברגע שיש הכשה, הדבר החשוב ביותר הוא להגיע הכי מהר לבית החולים – כי רק בבתי החולים יש נסיוב נגד נחשים ודרכים לטפל גם בתופעות הלוואי שלא תמיד רואים אותם בהתחלה", אומר ד"ר אסף.

לדבריו, "ככל שהארס מתקדם יותר מהר בגוף הנזק שלו יותר גדול ותופעות הלוואי מתרבות. לכן, רצוי במידת האפשר להשכיב את הנפגע, לקבע את האבר המוכש, למנוע ממנו תזוזה ולהרגיע אותו. כל תזוזה או התרגשות תמריץ את מערכת הדם, תפעיל את השרירים והדבר יגרום להגברת מהירות פיזור הארס".

"אם יש אנשי רפואה באזור יש להכניס עירוי ולדאוג לא לשים אותו בגפה המוכשת ולטפל בתופעות הלוואי שמופיעות. הסיבוך הקשה ביותר של הכשות נחשים – הוא תגובה אלרגית קיצונית – ובמצב כזה יש גם ירידת לחץ דם, גם בצקת באזור דרכי הנשימה וקושי בנשימה עד כדי חנק. לכן, יש חובה להזעיק ניידת טיפול נמרץ ולהגיע לבית החולים", מוסיף ד"ר אסף.

הוא מדבר גם על הדרכים להימנע מהכשה. "הנחשים נמצאים מתחת לאבנים, קרשים ובין עשבים. להקפיד שנמצאים בחוץ – בשדה או בחצר הבית – לא להכניס את הידיים למקום כאלה. אם נמצאים בנופש וישנים בשק שינה – לנער אותו לפני השימוש. לפני שנועלים נעליים להפוך ולנער אותן כדי לבדוק שאין בהן נחש או עקרב וכמובן כשאתה מתהלך בשטח לא לעשות זאת יחף או עם סנדלים אלא עם נעליים שמגינות על אזור הקרסול שהוא השכיח ביותר להכשה".

במחלקה של ד"ר אסף כבר טופלו בקיץ הזה מספר משמעותי של נפגעי הכשה. "נתקלנו בכמה מקרים של הכשה שהאחרון בהם לפני שבוע. היה מדובר באיש צעיר שעד היום נמצא בטיפול נמרץ כי הוא הגיע במצב קשה מאוד. אצלו היה שילוב של מכת חום והכשת אפעה. מצבו הולך ומשתפר לשמחתנו. שבועיים לפני כן היה ילד צעיר מאזור בית שמש שהגיע במצב קשה".

ד"ר אסף מתייחס לאחת הפגיעות השכיחות ביותר בימים חמים - מכת חום. "כעיקרון, ממכת חום אפשר להימנע. מכת חום נובעת מכך שחום הגוף עולה בקצב גבוה יותר מיכולת הפיזור של החום בסביבה. זה יכול לנבוע מכל מיני סיבות פנימיות וגם של יצירת חום על ידי הגוף בפעילות גופנית".

"התנאי הראשון להימנע ממכת חום הוא שהטמפרטורה בסביבה תהיה נמוכה. ככל שהיא גבוהה, לגוף קשה עד בלתי אפשרי לפזר את החום. כדי להימנע ממכת חום צריך לא להיות בחוץ בשעות החום הכבדות ואם אתה נאלץ להיות בחוץ לקצר את השהייה ככל הניתן ולהימנע מפעילות גופנית. יש את כוחות הביטחון שחייבים להיות בפעילות או באימונים ואז יש להקפיד לעשות את הפעילות זמן קצר ככל האפשר ועד 45 דקות ואז לנוח באזור מוצל ולתת לטמפרטורת הגוף לרדת משמעותית לפני שחוזרים לפעילות", מסכם ד"ר קובי אסף.