יש ביטוח לאופניים חשמליים ואנחנו לא ידענו

כרבע מיליון רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים בישראל, רובם ללא ביטוח. במקרה תאונה ההוצאות על גב הפוגע. חוק עדיין אין אך ביטוח יש

שמעון כהן , ב' בסיון תש"פ

אופניים חשמליים
אופניים חשמליים
PIXABAY

כרבע מיליון רוכבי קורקינט ואופניים חשמליים מתניידים על הכבישים והמדרכות בישראל, אבל כמעט כולם ללא ביטוח. על המשמעויות והסיבה להיעדרו של ביטוח לכלי הרכב הללו שפוגעים רבות ברוכביהם ובהולכי רגל, שוחחנו עם רמי בכר, מנכ"ל סוכנות הביטוח 'אורבן רייד', חלוצת ביטוחי האופניים והקורקינטים החשמליים.

את הסיבה לכך שכל כך הרבה נוהגים בקורקינטים ובאופניים ללא ביטוח הוא תולה בסיבה הפשוטה ש"אצלנו מה שלא חובה לא עושים. אנשים רוכבים על קורקינט ואופניים ללא ביטוח כי המדינה עדיין לא הוציאה חוק שמחייב ביטוח. הם אומרים 'לי זה לא יקרה'. אנחנו אף פעם לא מוכנים למקרים האלה שמגיעים אלינו בדלת האחורית".

גם ברחבי העולם המציאות דומה. "כל נושא התחבורה הדו-גלגלית חשמלית עדיין בחיתולים בכל העולם. בהולנד יש ביטוח לכל רוכב. בשאר המקומות אין ביטוח. אין עדיין סטטיסטיקות מדויקות לגבי איך קורה, למה קורה ומתי וזו אחת הסיבות לכך שהנושא עדיין לא מוסדר למרות שברלב"ד מבינים שהנושא צריך להיות מוסדר", הוא אומר ומשוכנע ש"עם השנים זה יבוא ויגיע. עד כה זה לא נחקק כי אין בזה מספיק עניין".

המשמעות הכלכלית והרפואית לנהיגה במכשירים הללו ללא ביטוח היא קשה וכולה נופת על כתפיו של הנהג. בהקשר זה ניתן למנות את התביעה של צד ג', את ההוצאות הרפואיות, את הפיצוי על ימי עבודה שמתבטלים, את טיפולי הפיזיותרפיה וטיפולים נוספים. כל אלה נופלים על חשבונו של הנהג.

על החלטתו האישית לפעול להנגשת הביטוח לנהגים שכאלה, אומר בכר כי הכול החל בבוקר אחד בו היה בדרכו לעבודה וראה כיצד נהג שכזה נפגע. "אני עובד בתל אביב שהיא בירת הקורקינטים והאופניים. באחד הבקרים ראיתי רוכב מתרסק על הרצפה באשמת המדרכה בלבד. ניגשתי אליו, חיכינו לאמבולנס שפינה אותו. הוא שבר את היד שגובסה כולה. שאלתי אותו אם יש לו ביטוח והוא אמר שלא".

בעקבות האירוע חקר בכר את סוגיית הרוכבים ללא ביטוח. "בדקתי בכל החברות והגענו למסקנה שיש ביטוח שמגן על רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים. הם יכולים לקבל כסף בתוך 14 יום במקרה של שבר, נכות או חלילה מוות מגילאי 21 עד 39, שזה הגיל שאליו רוב הרוכבים מתנקזים. ב-15 שקל לחודש הוא מקבל 3500 שקלים וככל שעולה גובה התשלום החודשים עולה גובה הפיצוי. יצרנו נגישות ללקוח שיראה בפשטות כמה הוא משלם וכמה הוא מקבל".

האם יתכן שחברות הביטוח אינן ממהרות לבטח את הנהגים בכלים אלה משום שאין להם מבחני רישוי ומבחני נהיגה ולא ניתן להיות ערבים לכשירותו של הנהג והכלי? בכר מזכיר כי "אנשים עושים ביטוחים כשחברות לא יודעות מה הם עושים אתו. הסכנות הן מדברים אחרים, מהמדרכה ומהמעבר בין הכביש למסלול רוכבי האופניים. מכאן נובעות הסכנות. מדובר בכלי יעיל וטוב אבל יש בו סכנות והמטרה שלנו היא לתת מענה במידה והסכנה קרתה".