דביר שורק הי"ד
דביר שורק הי"דצילום: באדיבות המשפחה

שר הביטחון לשעבר, יו"ר ''ימינה'' נפתלי בנט, הגיב להחלטת בג''ץ למנוע את הריסת אחד מבתי המחבלים שרצחו את דביר שורק הי"ד.

''כשר הביטחון הוצאתי צו הריסה על ביתו של הרוצח של דביר שורק. כעת בג״ץ ביטל את הצו, דבר שמחליש את ההרתעה שלנו. אני קורא לראש הממשלה, שר הביטחון ושר המשפטים לדרוש דיון חוזר ומיידי בבג״ץ", אמר בנט.

''בחצי השנה החולפת הגברנו באופן דרמטי את הפגיעה במחבלים ובסביבתם, דבר שהביא להרתעה גדולה והגענו לאפס פיגועי רצח נגד ישראלים. אם ממשלת ישראל לא תפעל להפוך את החלטת בג״ץ זהו מסר של חולשה וריפיון כלפי המחבלים, בדיוק הפוך ממה שעשינו עד כה", הוסיף.

בנט הגיב להחלטת שופטי בג"ץ עוזי פוגלמן וענת ברון לפסול את צו ההריסה שהוצא לביתו של המחבל מחמוד עטאונה, אחד מחברי החוליה אשר ביצעה את פיגוע הדקירה בו נרצח דביר שורק הי"ד.

פסק הדין ניתן כאמור ברוב דעות, מול דעתו החולקת של השופט דוד מינץ, אשר סבר כי יש לדחות את העתירה ולאפשר את מימוש צו ההריסה.

שופטי הרוב קבעו כי חל שיהוי בהוצאת צו ההריסה, וזאת למשך חמישה חודשים מיום הפיגוע ושלושה חודשים מיום הגשת כתב האישום נגד המחבל.

לקריאת פסק הדין המלא

לטענתם, השיהוי בהוצאת צו ההריסה הופך את שיקול הדעת בהוצאת הצו לבלתי סביר, ועל כן יש להורות על ביטולו של הצו.

"צו ההריסה שבו עסקינן מכוון להריסת הבית שבו מתגוררים רעייתו של עטאונה ושלושת ילדיו הקטינים, שהינם חפים מפשע ולא גילו כל מעורבות בפיגוע – לא לכתחילה ולא בדיעבד. כבר מטעם זה קיים חשש ממשי לכך שצו ההריסה משמש כסנקציה עונשית גרידא, ולא לכך נועדה סמכות הריסת הבתים הנתונה בידי המפקד הצבאי מכוח תקנה 119", כתבה השופטת ברון.

לדבריה, "חשש זה הולך ומתגבר לנוכח חלוף הזמן מאז הפיגוע ועד למועד שבו הוצא צו ההריסה (חמישה חודשים), ובפרט שעה שבמהלך התקופה וזה מכבר נהרסו בתיהם של כל יתר חברי חוליית הטרור שאליה משתייך עטאונה".

ארגון בצלמו שמייצג את משפחת שורק מסר בתגובה לפסיקת בית המשפט העליון: ''בג''ץ אחראי לרצח הבא. החלטת בג"ץ הינה פרס ענק לטרור ולמחבלים. לצערנו מדובר בהחלטה אומללה אשר מרסקת את שארית ההרתעה שנשארה ותגרום לגל פיגועים נוסף. מדובר לצערינו בהיפוך גמור מרדיפת המחבלים והריסת הבתים שקידם שר הביטחון לשעבר בנט. נפעל מיידית לדיון חוזר וכן לחקיקת חוק שאוסר על בג''ץ להתערב בנושאים ביטחוניים''.

כוח ימ"מ במהלך מעצר החוליה שרצחה את רנה שנרב הי"דדוברות המשטרה