מצפה כרמים
מצפה כרמיםצילום: חזקי ברוך

בזמן ששופטי בג"ץ פוסקים וחורצים דין נגד הריסת בתי מחבלים בתוך זמן קצר ונגד יושב ראש הכנסת בתוך 45 דקות, יש מי שמחכים כבר מעל שנתיים לפסיקה של בית המשפט העליון.

מדובר על תושבי היישוב מצפה כרמים שהוקם על ידי המדינה וממוקם דרומית לכוכב השחר שבמועצה האזורית מטה בנימין.

הכל החל בשנת 2000, כאשר היישוב הוסדר בהסכם המאחזים על ידי המדינה עצמה על שלל גופיה - החל ממשרד הביטחון, דרך המנהל האזרחי ועד לראש הממשלה עצמו באותם ימים, אהוד ברק. התושבים שהועתקו למיקום הנוכחי על ידי המדינה והינם אזרחים משרתי מילואים, קצינים בקבע, אחיות בבתי חולים ומשלמי מיסים כדת וכדין, החלו אט אט לבנות את בתיהם.

כעבור 11 שנים, הוגשה עתירה במימון ארגון השמאל "יש דין" כנגד היישוב הצעיר, על פיה נטען כי היישוב שהועתק על ידי המדינה יושב על קרקע פרטית. על אף שלא הוצגה שום הוכחה או זיקה אמיתית של העותרים לקרקע, מיד ניתן צו הקפאה על היישוב הצעיר ומאז הסוגיה מתדיינת בבג"ץ.

תושבי היישוב הצעיר נדהמו לגלות כי לא רק שהמדינה לא לוקחת אחריות, אלא זו אף עמדה נגדם בבית המשפט.

בצר להם, החליטו תושבי היישוב לעתור לבית המשפט המחוזי, בתקווה כי שם יוכח מעל לכל ספק שהמדינה היא זו שצריכה לתת את הדין ולקחת את האשמה עליה, לפצות את העותרים שאולי נפגעו ולאפשר להם לחזור ולחיות את חייהם בבטחה.

ואכן כך היה. אחרי שנתיים של דיונים רבים, תצהירים, עדויות וחקירות, כשאף אנשי המנהל האזרחי העידו לטובת היישוב הצעיר, פסק שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט ארנון דראל, פסק דין דרמטי בו קבע נחרצות כי יש להסדיר את היישוב מצפה כרמים.

בפסק הדין כתב השופט דראל כי יש להחיל את "תקנת השוק" על הישוב ובכך למנוע את פינויו. היה זה תקדים היסטורי ראשון לפיו בית משפט מאשר את תקנת השוק. כל זאת הרבה לפני חוק ההסדרה והחלת הריבונות.

מאז, עברו שנתיים ובג"ץ שביקש לחכות לפסיקת המחוזי בעניין, ממשיך להתיש ולעייף את תושבי היישוב, אזרחי מדינת ישראל.

למעשה, בית המשפט הגבוה לצדק, זה שבכל פעם מחדש נזעק לנוכח זכויות אזרחים, מגיב כבר שנתיים לדרישת התושבים לפסיקה בצורה לקונית ביותר - "פסיקה תהיה בתקופה הקרובה". וכך זה חוזר על עצמו כבר שנתיים.

הפעם האחרונה בה פנו התושבים לבג"ץ הייתה בדצמבר 2019 ומאז עברה כבר חצי שנה ללא תשובה. חצי שנה בה תושבים חווים קשיים גדולים ונמצאים בהקפאה דה-פקטו, הקפאה שנמשכת כבר מעל עשור.

"תארו לכם שתקופת ההקפאה שהייתה על ההתיישבות כולה הייתה נמשכת 10 שנים", אומר שי מימון, תושב היישוב.

"במקרה שלנו אנחנו לא מחכים לחוק ההסדרה ולא לריבונות. בית המשפט המחוזי פסק כבר שצריך להחיל את תקנת השוק. בג"ץ עצר את הדיון וחיכה לראות מה המחוזי יפסוק וכעת מורח אותנו שוב ושוב. בג"ץ מתנהל כמו מי שהחוק הוא לא נר לרגליהם, תחושה שהם מתעמרים בנו, חונקים את האוויר שלנו ועושים כלפינו, אזרחים פשוטים ושומרי חוק, עינוי דין של ממש".

לכן החליטו תושבי היישוב, אין להם ברירה אלא לצאת ולמחות. אחרי שניסו ללכת בדרכים המקובלות והמשפטיות, הבינו אלה כי כל מה שנותר הוא לצאת להפגין ולדרוש - שבג"ץ יתנו הכרעה ויסדירו את היישוב כמו שנפסק בבית המשפט המחוזי בירושלים.

היום בשעה 16:30 יצאו התושבים בשיירה מהיישוב להפגין מול בג"ץ ומזמינים את כל מי שההתיישבות חשובה לו להצטרף אליהם לעצרת שתהיה בהשתתפות אישי ציבור בשעה 19:00.