אנדרס טנגל
אנדרס טנגלצילום: רויטרס

מספר הקורבנות הגדול שגובה נגיף הקורונה בשבדיה מוביל לביקורת חריפה מצד האפידמיולוגית הראשית הקודמת על ההחלטה שלא להטיל סגר או מגבלות על הציבור השבדי.

אניקה לינדה, שכיהנה בתפקיד האפידמיולוגית הראשית בשבדיה בין השנים 2005-2013 והובילה את המדיניות נגד שפעת החזירים ונגיף הסארס, תקפה את המדיניות שהוביל האפידמיולוג הראשי הנוכחי, אנדרס טגנל.

"אני חושבת שהיינו צריכים יותר זמן להכנות. אם היינו נסגרים מוקדם מאוד היינו יכולים, במהלך אותה תקופה, לוודא שיש לנו את מה שצריך כדי להגן על הפגיעים", אמרה לינדה.

היא הודתה כי בתחילת התפרצות המגיפה היא תמכה במדיניות שהוביל טגנל, אולם לדבריה המדיניות הוכחה כשגויה. "התפיסה הבסיסית הייתה, לדעתי, שבמוקדם או במאוחר, בלי קשר למה שנעשה, האוכלוסייה כולה תידבק. אז כשאנדרס טנגל אמר 'אנו נשטח את העקומה ונשמור על האנשים הפגיעים' חשבתי שנגיע לחסינות לעדר אחרי זמן מה, וזו יכולה להיות אסטרטגיה טובה. לא הייתי כל כך ביקורתית. אבל הרעיון שנוכל להגן על הפגיעים היה כמו חלום, עם בסיס קטן מאוד במציאות", אמרה לינדה.

שבדיה רשמה במשך מספר ימים בשבוע שעבר את שיעור התמותה הגבוה ביותר לנפש בעולם כולו, ומספר הקורבנות הכולל הגיע ל-4000 בני אדם.

גם האפידמיולוג הראשי הנוכחי, אנדרס טגנל, הודה בראיון לתקשורת השבדית כי המצב בשבדיה חמור מאוד. "אנחנו במצב נורא", אמר טגנל, עם זאת, הוא המשיך לתמוך במדיניות שהוביל ואיפשרה את המשך החיים כרגיל.

"מקובל מאוד להעביר את הביקורת הזו ולומר "אם היינו נסגרים היינו יכולים לעשות כל כך הרבה עוד קודם". אבל כשאני שואל את השאלה "מה בדיוק יכולנו לעשות שהיה משנה כל כך?", אז אני לא מקבל כל כך הרבה תשובות", אמר טגנל.