השקת המתחם
השקת המתחםצילום: דוברות

מתחם הסטארטאפים הראשון של קרית שמונה הושק היום (שלישי) בבית החאן במרכז העיר, וישמש בית עבור 12 סטארטאפים בתוכנית האצה XLR8.

בית החאן בלב קרית שמונה הוא מבנה היסטורי מ-1906 שהיה ביתו של כאמל אפנדי, האיש החזק בכפר הערבי חלסה שהיה רוצחו של יוסף טרומפלדור ושבעת אנשי תל חי, בקרב תל חי המפורסם שעל שמה נקראת העיר קריית שמונה.

לאורך השנים שימש כמבנה ציבור, אך מזה מספר שנים עומד המבנה ריק מפעילות. כעת, הוא יהיה בית ל-12 סטארטאפים בתחומי הבריאות, מיכשור רפואי, תיירות, מסחר מקוון , פודטק ובינה מלאכותית. שלושה מתוך הסטארטאפים נולדו מעבודות מחקר במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל, בתחומי הפודטק והאגרוטק.

הקמת מתחם הסטאטראפים הוא פרויקט משותף של יוזמה לאומית של היזם והמשקיע אראל מרגלית, יחד עם משרד הכלכלה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים , מעוף ועיריית קריית שמונה. המבנה ההסטורי שופץ במשך שלושה חודשים והפך למרכז חדשנות, שיאפשר ליזמים ויזמיות מקומיים מרחב עבודה ופלטפורמה ליזמות.

הסטארטאפים המקומיים ייהנו ממעטפת שירותים ייחודית הכוללת מתחם עבודה, שירותי וידאו מתקדמים, חלל ישיבות, סדנאות תוכן, חיבור למשקיעים ולקוחות אסטרטגים וסיוע בגיוס מימון ומענקי מדינה.
המתחם מקבל משמעות נוספת דווקא בימי משבר הקורונה, מתוך הבנה כי המשבר מוליד הזדמנויות חדשות לאנשי הפריפריה בגלל השינויים הדרמטיים שנוצרו אצל מעסיקים בנושא העבודה מרחוק.

כעת, במתחם XLR8 , יוכלו חברות ליישם בפועל, ולהעסיק מתכנתים, מעצבים ועובדים נוספים. המקום יהווה מרכז למצויינות טכנולגית נוער ויתקיימו בו חוגי העשרה ותחרויות מדעיות.

לכבוד פתיחת המקום, הציגו תלמידי כיתה ה בביהס מגינים תערוכת פיתוחים והמצאות פרי ידם , כחלק מהרצון לחבר את התלמידים כבר בגיל צעיר לעולמות של יזמות וטכנולוגיה, בין הפיתוחים מערכת לחסכון במים במקלחות ו"מחזיקתיק" מתקן ייחודי לתליית תיק הלימודים על שולחן כדי למנוע מגע עם משטחים מזוהמים.

"הצפון הוא הדבר הגדול הבא", אמר היזם אראל מרגלית בטקס הפתיחה, "אנחנו מייצרים את התנאים שיתנו לסטארטאפיסט מהגליל הזדמנות שווה כמו לכל סטארטאפיסט אחר בארץ. החלטנו להקים עבורם בית שיאפשר לסטארטאפים לא רק לצמוח אלא להתחבר לאקוסיסטם הארצי. מהפכת הדיגיטציה מאפשרת ליזמים בגליל להתחבר למשקיעים וחברות בתל אביב ובניו יורק, והמתחם שאנחנו משיקים היום יאפשר להם לעשות זאת תוך כדי בניית אקוסיסטם מקומי פה בגליל העליון."

ראש עיריית קרית שמונה אביחי שטרן אמר "אנו צריכים לראות במשבר הקורונה גם הזדמנות ליזמים שנמצאים בפריפריה והחיבור שלהם להייטק הישראלי. זה רגע מרגש לפתוח לראשונה בעיר מתחם המיועד לסטרטאפים בו יוכלו לצמוח במרחב המקומי שלנו על מנת שיחד נוכל להקים את החברות הבאות בקריית שמונה. זהו הסיפור החדש של העיר".

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה: "אני מברך על פתיחת ההאב הראשון מסוגו לסטארטאפים המשתתפים באקסלרטור בקריית שמונה. מדובר בפרויקט חשוב, ובמתחם שבמרוצת השנים יהווה חממה לסטארטאפים ויזמים מקומיים. משבר הקורונה לימד אותנו שיעור על חשיבותה של הכלכלה המקומית, לכן פתיחת ההאב דווקא בעת הזו, חשובה מאין כמותה".