נתניהו וגנץ במליאת הכנסת
נתניהו וגנץ במליאת הכנסתצילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מקדם את החוק הצרפתי המונע חקירה נגד ראש ממשלה מכהן על עבירות שאינן חמורות.

האם מדובר במהלך שיגן על נתניהו? סמוטריץ' משיב בשלילה ומזכיר שהחוק לא חל רטרואקטיבית. "לא מחוקקים חוקים פרסונאלים רטרואקטיבית", הוא אומר ומוסיף:

"האמירה שלנו היא שבאנו לעשות ולא לדבר ואי אפשר רק לשאת נאומים חוצבי להבות ולהצטלם מאחורי ראש הממשלה בבית המשפט אבל להמשיך ולתת לתחלואי המערכת להתקיים. אנחנו רוצים לטפל במערכת באופן מערכתי ולא רק כשהיא פוגעת בנתניהו באופן אישי".

"יש משהו מאוד לא אמין בכך שנתניהו, שהיה הסנגור הגדול ביותר של מערכת המשפט, הגן על כל תחלואי המערכת עד שזה הגיע אליו אישית ואז הוא גילה את האור וזיהה את הכשלים. יש בזה משהו מאוד לא אמין", אומר השר לשעבר סמוטריץ'.

"אנחנו כבר הרבה שנים מדברים על הרבה כשלים במערכת המשפט הישראלית, גם בערכים שלה, גם ביחסים בין הכנסת והממשלה למערכת המשפט ואנחנו רוצים לתקן אותה מערכתית והחוק הצרפתי הוא תיקון מערכתי. זה חלק מהפרדת הרשויות. ראש ממשלה צריך לנהל את ענייני המדינה ללא חשש מתפירת תיקים. זה חלק מההוצאה של ההליך הפלילי מהמשחק הפוליטי".

סמוטריץ' מדגיש כי החוק אינו מדבר על עבירות חמורות שאיש אינו מתכוון לגונן עליהן, "אבל אנחנו חושבים שמדובר ברדיפה משפטית, יש כאן הפרעה לדמוקרטיה ולאמון הציבור במערכות אכיפת החוק שנתפסות כשחקן פוליטי ובצדק, אלא ששוב, נתניהו צועק רק כשזה נוגע לו אישית ואנחנו רוצים לתקן מערכתית ולכן הגשנו את החוק הזה שהוא נכון מאוד ולא יחול רטרואקטיבית ולכן לא יעזור לנתניהו אבל יעזור לכל ראשי הממשלה הבאים".

האם הימין לא יתחרט על כך במידה וראש הממשלה יהיה איש מחנה השמאל? סמוטריץ' רואה בשאלה הסבר לנחיצות החוק. "זו בדיוק הסכנה שההליך הפלילי הופך לכלי במשחק הפוליטי. זה דבר נורא ואיום בהיבט הדמוקרטי של מדינת ישראל".

בדבריו מזכיר סמוטריץ' כי החוק הצרפתי הוא חלק משורת חוקים שתכליתם האחת היא תיקון מערכת המשפט. בין השאר כלולים ברשימה זו פסקת ההתגברות, שינוי שיטת בחירת השופטים פיצול תפקידי היועמ"ש והתובע הכללי, ביטול עילת הסבירות והחוק אותו הוביל השר אוחנה ולפיו "יועמ"ש יהיה משרת אמון ולא חפרפרת פנימית שמשרתת אג'נדה פוליטית של שולחיה ולא של השר".

להערכתו יש רוב מוצק בכנסת לחוקים אלה, "ועכשיו נראה אם הליכוד יסתפק בנאומים ובצילומים באולמות בית המשפט או שהוא רוצה לתקן את הליקויים של מערכת המשפט".