תביעה משפטית
תביעה משפטיתiStock

בשנים האחרונות נעשה יותר ויותר שימוש במושג לשון הרע. מה זה אומר מבחינה משפטית, איך אפשר להימנע מתביעה ואיך ניתן להתמודד עם מצב כזה? כל התשובות בהמשך

המשמעות המשפטית של לשון הרע

החוק העוסק בלשון הרע, שחוקק בשנת 1965 עוסק בשמירה על חוק היסוד של שמירה על כבוד האדם על ידי כך, שהוא מאפשר למי ששמו הטוב נפגע לתבוע את הפוגע בבית המשפט. בשנים האחרונות, עם התקדמות הטכנולוגיה, גם החוק התקדם וכל מה שיש להוכיח הוא שהייתה כוונה לפגוע בשם הטוב, ללא קשר לדרך או המקום בהם פגיעה זו בוצעה.

ומה לגבי חופש הביטוי?

מטרתו של חוק לשון הרע היא לא רק להגן על השם הטוב, אלא ליצור איזון בין שמירה על שם טוב לבין חופש הביטוי. כלומר, לכולנו יש זכות לבטא את מחשבותינו ודעותינו. אבל החוק איננו מתיר לפגוע בכך באדם או גוף אחר ולכן מדובר על חוק מאוד עדין מצד אחד ומאוד ברור מן הצד השני.

כללי בטיחות

כדי להימנע מתביעה בגין לשון הרע חשוב להימנע מהתבטאויות פוגעניות בכל דרך שהיא בפומבי והדבר נכון גם לגבי שיחות בין אישיות וגם לגבי אמצעי התקשורת השונים, כולל קבוצות ווצאפ, טוקבקים, רשתות חברתיות וכך הלאה. רבות מדובר על כך, שהיד מאוד קלה על המקלדת ולכן חשוב להדגיש את העובדה, שגם כתיבת תגובה פוגענית באתר אינטרנט או כל אמצעי טכנולוגי אחר חושפת אתכם לתביעה עם הוכחות חותכות!

הבעייתיות של הבעה בכתב

היות שאין חובה להוכיח כוונה לפגוע ומספיק להוכיח שנגרמה פגיעה חשוב לזכור, שכאשר אנו מתבטאים בעל פה אנו מתבטאים גם באמצעות שפת גוף, אינטונציה ועוד ואילו כשאנו מתבטאים בכתב, אנו מתבטאים אך ורק באמצעות המילים הכתובות.

המשמעות של עובדה זו היא, שפעמים רבות ניתן לפרש את הכתוב באופן שונה מכפי שהתכוונו ואנו עלולים לפגוע בשם הטוב של אדם או גוף ואף לגרום להם נזק גם ללא כוונה. כדי למנוע מצב כזה, מומלץ לשוב ולקרוא את התוכן שנכתב טרם פרסומו ולוודא, שלא ניתן לפרש אותו כתוכן פוגעני.

התמודדות

במידה ופגעתם בשמו הטוב של אדם או גוף, עם או בלי כוונה, ואתם עומדים לקראת תביעת לשון הרע חשוב שתפנו לעורך דין מומחה בתחום של לשון הרע בהקדם האפשרי. כמו כן, חשוב להגיע אל הפגישה עם עורך הדין כשאתם מוכנים ומצוידים בכל המסמכים הדרושים כדי להוכיח את גרסתכם ובמידת האפשר, גם את מה שעשוי להציג התובע בפני בית המשפט.

כך תוכלו לקבל ייעוץ משפטי יותר קונקרטי ורלוונטי לתיק שלכם באופן ספציפי ולא פחות חשוב מכך – להכין את עורך הדין לקראת הטיפול בתיק בבית המשפט.