אבינעם קוטשר
אבינעם קוטשרצילום: יעקב כהן

הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף התבטא במוצאי שבת נגד הישיבות התיכוניות.

הרב סיפר על רבני עיר ששואלים אותם לאן לשלוח את הילדים לחינוך, ''אם הרב הוא טוב, אז ישיבה קדושה. ודאי. אבל אם הרב הוא ככה צ'לבל'ה (חפיפניק) אז ישלח אותה לישיבה תיכונית שילמד השכלה, בגרות שיעשה, שטויות שיעשה. הרבה תלוי ברב".

המילה צ'לבלה אולי לא מוכרת, אבל זה הסגנון, זה תופס את הציבור של הרב יוסף, מעביר את המסר, חבל שבדרך בציונות הדתית בחרנו לנכס לעצמנו את האמירה. חפיפניקים יש בכל מקום.

ברור לי שהרב יצחק יוסף לא חושב שכל ישיבה תיכונית היא ישיבה גרועה. אמנם לא שאלתי אותו, אבל אין לי צל של ספק בעניין. יש לרב אמירה עקרונית שלימוד תורה חשוב יותר מלימודים אחרים.

כלומר, רב ששולח לישיבה תיכונית כי כל מה שחשוב לו זה השכלה - הוא רב לא טוב, אני חושב שכל רב יסכים על כך. רבנים רבים אצלנו וגם מעט רבנים חרדים חושבים שצריך לדעת גם מדעים בשביל להבין את התורה וגם בשביל פרנסה אבל כל רב חושב שהתורה זה הדבר הכי חשוב, ואם לא, הוא בהחלט צ'לבלה.

המינוח ציונות דתית לא עלה על דל שפתיו של הרב בשיעורו, לכן אנחנו כציבור ציוני דתי לא צריכים להתנדב לקחת על עצמנו כל ביקורת ולהאשים את עצמנו במה שלא האשימו אותנו.

השבוע העתקתי מכתב יד למחשב שיעור של הרב אריה שטרן עבור חג השבועות על תלמוד תורה, ועל הסתירה לכאורה בגמרא על דברי רשב"י שבמסכת ברכות אומר שצריך ללמוד כל היום ובמסכת מנחות אומר שאם אמרת קריאת שמע בשחרית וערבית יצאת ידי חובת לימוד תורה. הרב שטרן מסביר כי הכוונה של רשב"י באומרו שצריך ללמוד כל היום היא להדגיש את האידיאל אך למעשה גם בקריאת שמע שחרית וערבית יוצאים ידי חובה.

ובתרגום ליזדים - רשב"י במסכת ברכות אומר 'תלמדו כל היום', ומי שלא לומד הוא צ'לבלה. רשב"י לא התכוון שהתנא רבי יהודה הנשיא אשר היה עשיר גדול והתעסק גם במסחר הוא צ'לבלה, רשב"י רצה להדגיש כי כי האידיאל הוא לימוד התורה.

כך להבנתי גם הרב יצחק יוסף שמבלה לא מעט מזמנו בשיעורים והרצאות בישיבות תיכוניות, מנסה לומר לשומעי לקחו ביזדים וברדיו, רבותי תורה ועוד תורה זה העיקר, זו הקדושה.

אותם תלמידים צמאים אינם אברכים ותלמידי ישיבות אלא עמך בית ישראל שרבים מהם גם שולחים לישיבות תיכוניות, והרב מקרב אותם באהבה ובמאור פנים אך הוא מחנך אותם לאורו של רשב"י. אידיאל מול מציאות.