ג'ייסון גרינבלט
ג'ייסון גרינבלטצילום: פלאש 90

ג'ייסון גרינבלט, מי שהיה השליח האמריקני מטעם הנשיא טראמפ למזרח התיכון ומאדריכלי תוכנית המאה, אומר כי שלום אמיתי בין ישראל לפלסטינים יכול עדיין להתקיים.

לדבריו, מי שצריך להתעורר כעת הם הפלסטינים שמפנים עורף לתוכנית במקום להיכנס למשא ומתן עם ישראל.

"משא ומתן יכול לעכב ואולי אף למנוע את התוכנית הישראלית להחיל ריבונות על בקעת הירדן שלפי דברי ראש הממשלה הישראלי תתרחש כבר בתחילת יולי", אמר גרינבלט בראיון לאתר 'Arab News'.

הוא הזהיר כי "הדלת של בית הלבן לניהול משא ומתן על הסכם שלום נשארה פתוחה, אבל ברגע שייעשה סיפוח וייקבעו עובדות בשטח, הן ייקבעו".

"טראמפ, פרידמן וקושנר מחוייבים לא רק לפתור את הסכסוך אלא לעזור לעם הפלסטיני. הפלסטינים רק צריכים לרצות בכך", הוסיף.

"כמה עצוב שההנהגה הפלסטינית אפילו לא בודקת לעומק את התוכנית כבסיס למשא ומתן. אם בסופו של דבר, לאחר מאמצים ושיחות בלי תנאים מוקדמים מאמץ השלום ייכשל, אוכל לקבל זאת. אני מבין שהם כועסים ומאוכזבים, אבל הם אפילו לא בדקו אותה לעומק", טען גרינבלט.

לדבריו, "לא רק הפלסטינים מבקרים את התוכנית, גם בישראל יש סעיפים שמאוד לא אוהבים. אבל שם לא מסרבים להיכנס לדיון על בסיס התוכנית. במצב הנוכחי, כשהפלסטינים פשוט מתעלמים, ישראל תמשיך לשגשג, הרשות תמשיך להתדרדר וזו טרגדיה, כי המצב היה יכול להיות עבורם טוב יותר".

גרינבלט נשאל והבהיר בתגובה כי ההכרה בירושלים והעברת השגרירות, כמו גם ההכרה ברמת הגולן, אינן 'סוכריות' כדי להמתיק את התוכנית, אלא צעדים שהיו מחוייבי המציאות.

"ישראל הראתה נכונות להתפשר. זה סיכון מבחינתה. הפלסטינים לא הראו נכונות. אם מישהו חושב שתונח על השולחן עסקה טובה יותר מצד האו"ם או אירופה הוא חולם. אני לא חושב שעסקה אחרת תצליח יותר מההצעה הנדיבה במיוחד שהצגנו", ענה גרינבלט.

לדעתו, עד היום הפלסטינים עצרו את ישראל מלהתקדם במובנים מסויימים. "המסקנה שלנו מהתוכנית היא שעד היום, בשל כל מיני סיבות, אפשרו לפלסטינים למשוך זמן. אנחנו הבנו שצריך להתאים את המציאות והזמן. אי אפשר לתת לרשות הפלסטינית וטו על התקדמותה של ישראל. הלוואי שהיינו יכולים להפסיק גם את הוטו של הנהגת הרשות על התקדמות העם הפלסטיני, אבל זה לא בידינו".

"אנחנו ניסינו להגן על האינטרס הפלסטיני וכל מה שביקשנו מההנהגה הוא לשבת ולשוחח. אפילו לכך הם לא הסכימו. הפלסטינים מחמיצים הזדמנות היסטורית לנהל משא ומתן ישיר ולקבל בסופו של דבר תוכנית שתכלול שינויים והתאמות כך שכל הצדדים יוכלו לחיות איתם".

"ההנהגה הפלסטינית חייבת להבין: מה שהם מבקשים אינו בר השגה ומה שהם מבקשים, לדעתנו, אינו מבוסס על זכויות אמיתיות שהם טוענים שקיימות. ההנהגה הפלסטינית חייבת להבין ולהפנים שאם נגיע להסכם שלום, לרשות הפלסטינית יהיו כל הכלים - כלכלית ומדינית - לבנות מדינה מרהיבה לצד ישראל. במקום זאת הם מעדיפים להפנות עורף ולנהל מאבקים חסרי תוחלת", הדגיש ג'ייסון גרינבלט.

הוא קרא לפלסטינים להתעורר דווקא על רקע הקמתה של ממשלת אחדות בישראל. "יש כאן ממשלה שתחבק את תוכנית השלום שלנו. גם בני גנץ וגם ביבי נתניהו תומכים בתוכנית. על הפלסטינים לברך על ההזדמנות במקום לשחק את הנעלבים. אנחנו לא נעלבים מהם, למרות התנהלותם והנשיא טראמפ נחוש להשיג שלום".