סייבר
סייברiStock

ראש מערך הסייבר הלאומי, יגאל אונא, חשף היום (חמישי) את ניסיון התקיפה של איראן נגד מערכות המים של ישראל לפני כחודש.

על פי הדיווח בחדשות 12, אונא סיפר בכנס סייברטק דיגיטל כי "הניסיון למתקפה על ישראל היה מתואם ומאורגן במטרה לפגוע במערכת המים ההומניטרית". אונא לא ציין שמדובר באירן אך אמר "לא מדובר בקבוצת פשיעת סייבר אלא בשחקן מדינתי".

"המילה 'מהירות' לא מספיקה בשביל לתאר את הקצב הקדחתני שבו דברים מתרחשים במרחב הסייבר", הסביר. "נזכור את החודש האחרון כנקודת שינוי בהיסטוריה של מלחמות סייבר מודרניות. הניסיון למתקפה על ישראל היה מתואם ומאורגן במטרה לפגוע במערכת המים ההומניטרית שלנו".

לדבריו, "אם המתקפה הייתה מצליחה היינו באמצע משבר הקורונה נאלצים להתמודד עם נזק מסוים לאוכלוסייה האזרחית ואף מחסור זמני במים, או עירבוב של כלור או כימיקלים אחרים במינון הלא נכון שיכול היה לגרום לנזק ולאסון".

ראש מערך הסייבר סיפר "כעת אנחנו נערכים לשלב הבא שיגיע בסופו של דבר. אני חושש שזהו רק סימן לעידן חדש שבו מתקפות סייבר מכוונות למטרות הומניטריות. אם חשבנו שיש קווים שאסור לעבור אותם, אז במקרה הזה כל הקווים נחצו וייתכן שייחצו אף יותר בעתיד".

"נראה כי יש כללי משחק חדשים במלחמת סייבר - זה יכול להיות סייבר נגד סייבר, או קינטי נגד סייבר - והכל יצטבר ללוחמה שמכוונת לפגיעה באזרחים . המדינות צריכות לשקול מה נחשב תשתית קריטית ומהם היהלומים שבכתר במרחב הסייבר בכל מדינה, שבהם מטפלים בהגנת סייבר, ולנהל את הסיכונים עם המערכות החשובות שאין מוגדרות קריטיות", סיכם אונא.