ח"כים ושרים בעליה האחרונה לחומש
ח"כים ושרים בעליה האחרונה לחומשצילום: רועי חדי

מועצה אזורית שומרון החלה השבוע בקמפיין תחת הכותרת: "אין חצי ריבונות" בדרישה שלא להכיר במדינה פלסטינית ולא להשאיר ישובים מבודדים בתוך מדינת טרור, ולא להקפאת בנייה כחלק מהחלת הריבונות.

הקמפיין דורש בין השאר שלא לאפשר מדינה פלסטינית, לא להשאיר ישובים מבודדים ולא לאפשר הקפאת בנייה כחלק מהחלת הריבונות. אולם בהתיישבות נושאים עיניים בדאגה גם לארבעת יישובי צפון השומרון שנעקרו במה שמכונה "ההתנתקות".

הישובים גנים כדים חומש ושאנור נשארו בשליטה ישראלית מלאה בניגוד ליישובי גוש קטיף. זאת משום שהם חולשים על מישור החוף ועל כן בעלי חשיבות ביטחונית.

במשך שנים נלחמו במועצה אזורית שומרון יחד עם מגורשי הישובים לבטל את חוק ההתנתקות מצפון השומרון, ובכך להביא בסופו של דבר להחזרת ההתיישבות למקום.

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון פנה במכתב בנושא לראש הממשלה בו הוא כותב בין השאר: "אפילו אריק שרון, שברגל גסה עקר ישובים, הבין שאסור לוותר על ארבעת יישובי צפון השומרון, והשאיר את כולם בשליטה ישראלית מלאה (שטח C). לא יעלה על הדעת שדווקא הממשלה הזו, תקבע עובדות בשטח דה פקטו תבטל את הריבונות הישראלית בישובים שנעקרו תהיה גרועה יותר מאריק שרון בגירוש ומפרס בהסכמי אוסלו ותהיה זו שתשלים בפועל את העקירה.

עליך להודיע על החלת ריבונות גם ב 4 יישובי צפון השומרון, ששליטה ישראלית עליהם היא דרמטית וקריטית להשרדותה של מדינת ישראל".

דגן מציין בין השאר את העובדה שהישובים הללו יושבים על הרים נישאים החולשים על כמעט חצי ממדינת ישראל, מתל אביב עד חדרה, מנמל אשדוד ועד החרמון. וזו הסיבה שמדינת ישראל בחרה להשאיר אותם בשליטה ישראלית מלאה.

דגן, מגורש משאנור בעצמו, מציין גם את העוול ההיסטורי שנעשה בעקירת הישובים: "אלו ישובים שנעקרו ללא סיבה. משפחות שלמות נעקרו מבתיהם אולם הישובים נותרו בשליטה ישראלית עוד אפשר למצוא שם את המדרכות מסומנות בכחול לבן ואדום לבן, הפילרים של החשמל והמדרכות. אל לך להיות זה שבמו ידיו יביא לעקירה הסופית של יישובי צפון השומרון".

יש לציין כי דגן הוא ממובילי המאבק לחזרה ליישובי צפון השומרון, ופועל מזה 5 שנים לקידום החוק לביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון.

מזה 13 שנים פועלת במקום ישיבה שהוקמה ע"י "חומש תחילה" ארגון שפועל להחזרת ההתיישבות היהודית במקום. לפני כשנה עלו למקום כ-14 ח"כים ושרים בהם יו"ר הכנסת דאז ח"כ יולי אדלשטיין שהיום מכהן כשר הבריאות.

על אף הנחישות של המתיישבים, נכון לעכשיו הממשלה נוטה שלא לאשר החלת ריבונות גם ביישובי צפון השומרון. בשומרון נערכים למאבק נוקב גם על נקודה זו לקראת החלת הריבונות הצפויה להתקיים בחודש יולי הקרוב.