הרב עמיחי גורדין
הרב עמיחי גורדיןצילום: באדיבות המצולם

במחקר מקיף מאוד שערך החוקר המצוין אריאל פינקלשטיין על נישואין וגירושין במגזר הציוני דתי (מחקר שנערך במימון 'נאמני תורה ועבודה') התגלו נתונים חשובים ומפתיעים.

הרבה אנשים מדברים על מגמות ותהליכים בציונות הדתית. אריאל פינקלשטיין הוא אחד הבודדים שגם בודק את הדברים. בהתבסס על מסד הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדק פינקלשטיין את מצב הנישואין והגירושין בחברה הישראלית בכלל ובחברה הציונית דתית בפרט בעשרים השנים האחרונות. שני ממצאים משמחים וחשובים התגלו במחקר.

הממצא הראשון נוגע להיקף הגירושין במגזר הציוני דתי. בניגוד לציבור החרדי והחילוני, ובניגוד למתרחש בעולם הרחב, החברה הציונית דתית היא ככל הנראה החברה היחידה שבעשרים השנים האחרונות אחוז הגירושין בה לא עלה (נשאר קבוע על כ -11%).

זאת בניגוד לציבור החילוני ובניגוד לציבור החרדי שבהם ישנה מגמה מצערת של עליה משמעותית בשיעור הגירושין. (בציבור החרדי אחוז המתגרשים אמנם עדיין נמוך מאחוז המתגרשים בציונות הדתית, אבל למרבה הצער נתון זה נמצא בעליה לא מבוטלת).

הממצא השני נוגע לכמות הרווקים במגזר הציוני דתי. בתחום זה, בניגוד מוחלט למה שנהוג לחשוב, לא רק שאין עליה, אלא אף ישנה ירידה. בעשר השנים האחרונות, כמות הנשים הרווקות מעל גיל 35 ירדה ב16%, (מ- 16.2% בקרב ילידות שנות השבעים ל- 13.6% בקרב ילידות שנות השמונים) וכמות הרווקים ירדה ב12% (מ- 19.9% בקרב ילידי שנות השבעים ל17.6% בקרב ילידי שנות השמונים)

יודגש. מדובר באחוזים ובסטטיסטיקה. בנושאים הרגישים הללו צריך לזכור שכל אדם הוא עולם ומלואו. אסור שהשמחה על הכלל תגרום לנו לשכוח את צרכיו החשובים של כל פרט ופרט. ובכל זאת ולצד הרגישות הגדולה יש חשיבות רבה לתמונה הכללית. על אף הרוחות הרעות שסביבנו, התא המשפחתי בציונות הדתית חזק ואיתן ונמצא במגמת חיזוק.