פינוי חולה בנגיף קורונה
פינוי חולה בנגיף קורונהFlash 90

פרופ' מוטי רביד, מנהל בית החולים מעייני הישועה שוחח עם ינון מגל ובן כספית ב-103fm על התפשטות נגיף קורונה בבית הספר גימנסיה בירושלים וניסה לענות על השאלה – האם אנחנו לקראת גל שני של נגיף קורונה?

בהמשך, הביע את רביד דעתו על הניהול התקשורתי של המשבר וקרא לציבור להישמע להוראות ולפעול על פי השכל הישר.

בנוגע לאירוע ההדבקה הגדול שאירע בתיכון "הגימנסיה העברית" בירושלים, אשר מטריד את אזרחי ישראל, הודה רביד כי הוא "עוד לא מבין מה קרה שם. מעל 100 חברה צעירים נדבקו, גם מורות ומורים, אבל בעיקר תלמידים. זה שהם לא נשמרו להוראות זה כמעט ודאי".

רביד הדגיש כי לטעמו "משהו קרה שם ולא הדבקה רגילה", שכן יש מאות בתי ספר בארץ וההדבקה המשמעותית בבית ספר אחד מעידה על כך שאירע "משהו שם שהוא חריג לחלוטין ואני מקווה שמשרד הבריאות יודע".

כמו כן, פרופ' רביד אמר כי לדעתו "משרד הבריאות הפעם נקטו מדינות נכונה של להגביל, לסגור את בית הספר הזה ועוד 2 בתי ספר יסודיים שיש הרבה אחים ואחיות של הילדים שנדבקו ולתת למערכת החינוך להמשיך לעבוד כי אין פה שום תופעה ארצית. התופעה הזאת צריכה להיחקר ואני בטוח שהיא תיחקר ואני מקווה שהתוצאות תפורסמנה כדי שאחרים ילמדו מהשגיאה שנעשתה שם אבל בטוח נעשתה איזושהי שגיאה".

מנגד, ביקר את המדיניות שנקט בניהול המשבר עד כה, וטען כי "משרד הבריאות מתחילת הדרך דואג לכסת"ח בצורה אני חושב די מוגזמת ולכן יצרו כחלק מזה את התרחישים האפוקליפטיים. אני רוצה להאמין שהם עצמם ידעו שהם לא ריאליים וחשבו שזה כלי טוב ליצור משמעת בציבור וליצור פאניקה, כי אם הם חשבו שזה ריאלי זה לא טוב לגבי יכולת החשיבה שלהם". לטעמו, "הסברה רצינית לציבור בוגר היא הדרך ולא יצירת פאניקה".

פרופ' רביד התייחס להיקף ביצוע הבדיקות לאבחון הקורונה שירד משמעותית והודה כי "לאורך כל הדרך לא הצלחתי להבין, למרות הסברים שכביכול ניתנו, מדוע מדיניות משרד הבריאות היא לבדוק מה שפחות, כאשר המדיניות צריכה להיות לבדוק מה שיותר. כל מי שמבין בזה, כל האפידמיולוגיים מהאוניברסיטה העברית, מבן גוריון ומכון ויצמן, כולם בארץ אומרים שצריך לעשות הרבה בדיקות. כל החוכמה של לשמור את המחלה על אש קטנה זה כל פעם כשאתה רואה מקרה - לקפוץ עליו, לבדוק את כל הסביבה, לוודא שהוא בודד או אם יש עוד 2-1, מיד למצוא ולבודד רק את מי שצריך ולתת לחיים להימשך. זו הדרך שהקוריאנים עושים".

הוא הוסיף ואמר כי כאשר שחררו את הסגר, "הציבור מתחיל לרוץ וקשה להשתלט עליו. העובדה היא שיש מקומות אחרים בעולם שהתחלואה שם הרבה יותר גדולה מאשר אצלנו ועם תמותה הרבה יותר גדולה מאשר אצלנו וגם שם משחררים, כי אין ברירה באיזה שהוא מקום. העובדה היא שאנחנו כבר שבועיים די משוחררים, אפילו יותר, ואין עליה חוץ מהמקרה הזה ואולי בראיה צינית טוב שזה קרה בגימנסיה מפני שמצד אחד זה נתן מכה והחזיר לשפיות את הציבור".

"כרגע יש עדיין הדבקה"

בהמשך, מנהל בית החולים 'מעיני הישועה' התייחס לניהול התקשורתי של המשבר ואמר כי "עכשיו שוב מתחילים ליצור פאניקה, מזכירים את המגפה ב-1919-1918 ומדברים על גל שני. אני לא יודע אם יהיה גל שני, אף אחד לא יודע, לא יודע איך מגדירים גל שני. כרגע יש עדיין הדבקה, הקורונה לא הלכה לשום מקום, האם זה יישאר כאלה גחלים לוחשות לעוד תקופה עד שיהיה חיסון או שהמגפה תיעלם או שיהיה עוד גל? הניחוש שלכם טוב כמו שלי. אנחנו לא יודעים, אין כלים מקצועיים כרגע לנחש את זה".

הוא עדכן כי "ב-24 שעות האחרונות היו בכל בני ברק סך הכול 2 חולים חדשים, גם אין בארץ עליה בשיעורי הדבקה. בני ברק חטפה מכה, גם מכה אמיתית כי היו הרבה מאוד חולים ומעט מאוד מתים כי האוכלוסייה צעירה, אז המכה הייתה לא נוראית יחסית לאזורים אחרים. אבל חטפו מכה גם פסיכולוגית והיום נזהרים, וזה טוב מאוד שנזהרים. אני רואה שהחיים בבני ברק ממשיכים, הסתובבתי הבוקר וחלק גדול מהאנשים בלי מסכות. בתל אביב כול שיעור ההדבקה היה עשירית מבני ברק אז בתל אביב הם מרשים לעצמם ללכת בלי מסכות ולבני ברק זה לוקסוס שהם עדיין לא יכולים להרשות לעצמם".

לסיום, הוא פירט את הצעדים שצריך לנקוט לטעמו במאבק בקורונה, "הסברה שוטפת של אנשי מקצוע, לא של רה"מ ולא של שרים, הם לא מבינים בזה כלום. הם שומעים מה שאומרים להם ויודעים לדבר לקהל, הם מבינים פסיכולוגיה של קהל, ועושים מה שנדמה להם שטוב. אני חושב שזה לא טוב. הציבור מבולבל, אנשים לא מבינים מה הממשלה אומרת להם, מה הממשלה רוצה". פרופ' רביד קרא לציבור להקפיד על "מסכות במרחב הציבורי, לא להצטופף, להיזהר כשאתה רואה צפיפות. תחכה קצת, אל תידחף, אל תתחכך עם אנשים ותיפגש רק עם כאלה שאתה מכיר".