פורטוגל
פורטוגלצילום: iStock

ממשלת פורטוגל מבקשת להביא לשינוי חוק האזרחות המכונה "חוק צאצאי המגורשים".

לפי ההצעה המעודכנת, האפשרות של יהודים צאצאי המגורשים לקבל אזרחות פורטוגלית תוגבל, והיא תסתיים לחלוטין בעוד כחמש שנים (עשור מאז כניסת החוק לתוקף).

הצעה זו תחליף את ההצעה הקודמת שחייבה שהות של שנתיים בפורטוגל כדי להוכיח זיקה ממשית לפורטוגל. מטרת הצעת החוק המעודכנת היא להתמודד עם הזילות שנוצרה לדרכון הפורטוגלי, עקב שיווק אגרסיבי של חברות ישראליות.

בדברי ההסבר להצעת החוק, צוין כי הסיבה לשינוי החוק באה בעקבות ביקורת ציבורית חריפה בפורטוגל על ניסיון התאזרחות של אלפי אנשים שאין להם זיקה ממשית למדינה, וגם בגלל מסעות פרסום אגרסיביים בישראל שהביאו לזילות הדרכון הפורטוגלי.

בעקבות זאת, הוחלט לתקן את "חוק צאצאי המגורשים" משנת 2015, שנועד לתקן עוול היסטורי כלפי יהודים, ולתת אפשרות למיליוני אנשים המוגדרים כ"צאצאי המגורשים" להגיש בקשות לקבלת אזרחות פורטוגלית.

עו"ד אדם ידיד, ממשרד דוד ידיד עורכי דין ונוטריון העוסק בהוצאת אזרחויות אירופיות, אומר כי "לפורטוגלים יש כוונה אמתית לשנות את החוק ולהגביל את אפשרויות ההתאזרחות, רק שאופן ההגבלה עדיין לא מוסכם על כלל הגורמים. החוק כפי שהוא היום, קרוב לוודאי לא יישאר במתכונתו. הפורטוגלים עוקבים בעירנות רבה אחר מסעות הפרסום שמתקיימים כאן בארץ, הם רואים בכך זילות, והתגובה שלהם מראה שאינם מקלים בכך ראש.

''אינני יודע לומר אם זה השינוי האחרון בהצעת החוק, שמטבע הדברים עוברת שינויים ותיקונים במהלך הליך החקיקה, אך בסוף התהליך אנו נראה החמרה. מי שמעוניין באזרחות פורטוגלית, כדאי לו להתחיל בהליך כל זמן שהחוק הנוכחי עדיין עומד על עומדו", הוסיף ידיד.