סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרוניתצילום: ISTOCK

ברחבי העולם ציינו היום (ראשון) 'יום ללא עישון', במטרה להגביר את המודעות בקרב צעירים לסכנות העישון.

דנה פרוסט, מקדמת בריאות באגודה למלחמה בסרטן, מסבירה לערוץ 7 כי "ביום הזה, שהוא יום בינלאומי שמצויין גם בארץ על ידי האגודה למלחמה בסרטן וארגונים נוספים, יצאנו בקמפיינים חדשים ובמצגת עבור תלמידים ובאופן כללי אנחנו רוצים להעביר את המסר שמטרתו להגן על בני נוער מפני המניפולציות של חברות הטבק".

"ארגון הבריאות העולמי מצביע על כך שבמשך כמעט 80 שנים חברות הטבק עסקו בשיווק מניפולטיבי ואגרסיבי לבני נוער, במטרה להכניס כמה שיותר צעירים למעגל העישון, להפוך אותם למתמכרים ולהשיג כמה שיותר לקוחות לאורך השנים. במהלך השנים, הידיעה על נזקי הסיגריות הפכה להיות משהו מוחלט. כתוצאה מכך חברות הטבק והניקוטין פנו לאפיקים חדשים בניסיון להמשיך להיות ריווחיות ואנחנו מדברים על חברות שמרוויחות מיליארדי דולרים בשנה. הבעיה המרכזית היום נושא הסיגריות האלקטרוניות ומוצרי העישון החדשים שמשווקים באופן ספציפי וייעודי לבני נוער".

ומה מושך את בני הנוער דווקא בסיגריות האלקטרוניות? "בני נוער מתקשים לדבר על תוצאה של עוד עשרות שנים. אבל בהיבט של סיגריות: שיניים צהובות וריח מסריח זה משהו של כאן ועכשיו. הרבה בני נוער חושבים שסיגריות מסריחות, אבל חברות הטבק והניקוטין משווקות סיגריות אלקטרוניות בטעמים שמפתים בני נוער: וניל, מנגו, קרם ברולה, צמר גפן מתוק".

"זה פונה ספציפית לבני נוער ועושה מיסוך שמדובר במשהו לא מסוכן, אבל גם כאן מדובר במוצר שאפשר להצביע בפירוש על נזקים בריאותיים שהוא גורם. השיווק של סיגריות אלקטרוניות הוא אגרסיבי ונעשה על ידי משפיענים שפונים לבני הנוער והופכים את התופעה לנורמטיבית שוב. כי אם לפני כמה עשורים למעלה מ-50% מהאוכלוסייה עישנו, היום מדובר ב-20%", מסבירה פרוסט.

לדבריה קיימות הוכחות שעישון של סיגריה אלקטרונית מוביל גם לשימוש בסיגריות רגילות מאוחר יותר.

"יש כל מיני מחקרים שמראים כיצד עישון של סיגריות אלקטרוניות מוביל לעישון של סיגריות רגילות כי ההתמכרות היא אותה התמכרות והניקוטין אותו ניקוטין. מה שמטריד הוא שסיגריה אלקטרונית פונה לפלח באוכלוסייה שמעולם לא היה מעשן. הם מגיעים לבני נוער שלא היו מעשנים לעולם סיגריות אבל באלקטרוניות כן. בארה"ב, צריך לציין, אחד מכל חמישה בני נוער השתמש בסיגריות אלקטרוניות שהן מוצר מאוד ממכר".

גם עישון של ההורים יכול להשפיע מאוד על הילד או בן הנוער. "הורה מעשן הופך עישון לנורמטיבי. בגיל מסויים ילדים תופסים את העולם כמו שהוא בבית. אם אבא מעשן, אז אחשוף את עצמי לעישון כפוי, כי אין לי מושג שזה לא בסדר. ילדים להורים מעשנים חשופים יותר לנזקי העישון וגם יש את עניין המודל לחיקוי".

האם בקורונה הרגשנו שבני נוער מעשנים פחות? "לקראת היום הבינלאומי ללא עישון עשינו סקר כדי לבדוק מה התרחש בתקופת הקורונה מבחינת עישון. למעלה מחצי מהמעשנים בגילאים שבין 18 ל-24 שקלו להפסיק לעשן ו-50% דיווחו שהם עישנו פחות. היתה השפעה להיבט הבריאותי ואני מאוד מקווה שנמשיך עם התובנה הזו", עונה פרוסט.

ומה הצעד שהכי מרחיק בני נוער מסיגריות? "יש המון דרכים לחינוך ומניעה בקרב בני נוער והצעד שנמצא יעיל ביותר בקרב בני נוער הוא העלאת המחיר של מוצרי עישון שמובילה להורדת שיעורי העישון" היא מסכמת.