טקס הקמת היחידה
טקס הקמת היחידהצילום: דוברות המשטרה

טקס הקמת יחידת חקירות ומודיעין במרחב איו"ש של משמר הגבול התקיים היום (ראשון) במעמד מפקד מג"ב יעקב (קובי) שבתאי, מפקד פיקוד מרכז האלוף נדב פדן ומפקד מג"ב איו"ש תנ"צ יזהר פלד.

הטקס התקיים במחנה גדוד תלם של מג"ב איו"ש, שם מוקמה היחידה במתחם מיוחד שהוקם עבורה עם האמצעים והטכנולוגיות המתקדמים ביותר של צה"ל והמשטרה.

מג"ב איו"ש הוא המרחב הגדול ביותר של משמר הגבול ופועלים בו מאות לוחמים ולוחמות בשיתוף פעולה עם מחוז ש"י, צה"ל ושב"כ. מיקוד הפעילות של המרחב הוא במיגור הטרור, טיפול בהפרות סדר, פשיעה, פשיעה לאומנית ועוד.

היחידה החדשה שתמנה 15 חוקרים ובלשים תאפשר עצמאות של מג"ב בתחום החקירות והמודיעין תוך מיקוד בטרור עממי, פשיעה, מעבר של שוהים בלתי חוקיים לשטח ישראל ופשיעה חקלאית בגזרת איו"ש.

תחום מרכזי נוסף בו תתמקד היחידה החדשה הוא איסוף ראיות ומעצרים בתחום הפרות הסדר בגזרת יו"ש, תחום בו משקיעים במג"ב משאבים רבים מתוך תפיסה מבצעית ייחודית של ביצוע מעצרים יזומים בביתם ובמקום עבודתם של הפורעים וזאת לאחר איסוף ראיות ומודיעין על המתפרעים באמצעים ושיטות מסווגים.

מפקד מג"ב איו"ש, תת-ניצב יזהר פלד, אמר בטקס: "מדובר במהלך מרחיק לכת בכל הקשור לסגירת מעגל חקירתי עד למיצוי הדין שישפיע באופן ישיר על ההרתעה והמשילות בגזרה מורכבת זו. הטיפול בפח"ע העממי יקבל זווית מקצועית טובה וממוקדת יותר בתקיפת היעדים בגזרתנו. אני מאמין במערך ובנחיצותו ומשוכנע כי למערך זה תיהיה הצלחות מרחיקות לכת שישפיעו על כלל העשייה באיו"ש".

מפקד משמר הגבול קובי שבתאי אמר: "זהו אירוע היסטורי לו שותפים צה"ל והמשטרה, הקמת יחידת מודיעין וחקירות של מג"ב שתבסס את יכולותיה בגזרת איו"ש ותהווה נדבך נוסף במערכה המבצעית שתהפוך לאפקטיבית הרבה יותר.

''מג"ב איו"ש כמרחב המשלב לוחמים בשירות קבע לצד לוחמים בשירות חובה וכמרחב שלוחמיו נמצאים בשטח לאורח זמן, ידע לקחת את היחידה הזו שהקמנו בתוך מג"ב ולשלבה בפעילות המבצעית "כרגל המסיימת" בפן החקירתי "וכרגל הפותחת" בפן המודיעיני כשהמטרה היא מיגור הפשיעה והטרור במרחב. אני מאחל לכולנו בהצלחה", הוסיף שבתאי.

מפקד פיקוד מרכז, אלוף נדב פדן, אמר בטקס: "אנו מזהים חיבור ישיר בין הפלילי לפח"ע העממי בגזרה ולעיתים אף לפח"ע המבוסס תשתית ולכן יכולת האכיפה שלנו היא חשובה והיא פועל יוצא של יכולת המשילות שלנו כמערכת ביטחון שפועלת יחד בגזרה.

''היחידה הזו תסייע בפעולות האכיפה של משטרת ישראל ותשלים את החולייה החסרה בשרשרת הטיפול המבצעי בכל אירוע ופעילות. מדובר בפלטפורמה נוספת לשיתוף פעולה בין ארגוני הביטחון, צה"ל, מג"ב ומשטרה ובכל מקום שזה קרה הייתה הצלחה גדולה. אני רוצה להודות לכל מי שסייע ופעל להקמת היחידה ומאחל בהצלחה", דברי פדן.