ניו ג'רזי
ניו ג'רזיצילום: ISTOCK

משרד המשפטים האמריקני הגיש תביעה משפטית נגד עיריית ג'קסון, שבמדינת ניו ג'רזי, בעקבות אפליה לא־חוקית של העיריה נגד יהודים חרדים.

לטענת משרד המשפטים, באמצעות חקיקת חוקים ותקנות ניסתה העיריה המקומית למנוע את הגעתם של יהודים חרדים שביקשו לעבור לגור בג'קסון.

בתביעה נטען כי עיריית ג'קסון העבירה תקנות האוסרות על הפעלת פנימיות ברחבי העיר, באופן שאינו מאפשר את קיומם של מוסדות חינוך דתיים המשלבים פנימיות, ובכך נוצר מצב שמוסדות החינוך עוברים על סעיפים שונים בחוק.

על פי התביעה, למרות שהתקנות הללו התקבלו בג'קסון במטרה למנוע קיומן של פנימיות בכל מקום שהוא בשטחי העיר, אושרו מאז במועצת התכנון העירונית תכניות לשני פרויקטים לדיור בסגנון פנימייתי שאינם דתיים, וזאת מבלי לדרוש כל שינוי בתכניותלמרות שהן נוגדות את התקנות.

נקודות נוספות המחזקות את התיק נגד העירייה שיצאה למאבק בקהילה החרדית, הן שלל הערות אנטישמיות שנאמרו על־ידי פקידים בגוף השלטוני בג'קסון.

משרד המשפטים מאשים את העירייה בכך שהתקנות התקבלו "על רקע של עוינות קיצונית מצד חלק מתושבי ג'קסון ומקבלי ההחלטות בעיריה כלפי הקהילה היהודית החרדית, בנוסף לתנועה של תושבים למנוע מיחידים יהודים חרדים להשתקע בג'קסון".

לדברי קרייג קרפניטו, הפרקליט המחוזי של ניו ג'רזי, "אין מקום בחברה שלנו לאפליה דתית, והיא עומדת בניגוד לעקרונות עליהם הוקמה המדינה שלנו. אין להרשות מצב בו קהילה דתית תעמוד מול מחסומים שאינם חוקיים או תקבל יחס מפלה לרעה. תלונה זו משקפת את מחויבותנו המתמשכת להיאבק באפליה וביחס לא־שוויוני".

דברים ברוח דומה השמיע אריק דרייבנד, סגן פרקליט המדינה לחטיבה לזכויות האזרח. "ניצול חוקי הקצאת שטחים כדי לסמן יחידים יהודים חרדים מתוך אפליה מכוונת ולמנוע מהם להשתייך לקהילה, זהו צעד לא חוקי ואינו עולה בקנה אחד עם הערכים של המדינה", הוא אמר.

דרייבנד המשיך והזהיר עיריות אחרות, כאשר הוא מציין: "אומר זאת ברורות. מחלקת המשפטים תפעיל את מלוא סמכותה כדי לעצור התנהגות אנטישמית כזו ולמנוע הישנותה".

רומן פ. סטורצר, עורך־דין מטעם אגודת ישראל ציין לשבח את התערבות משרד המשפטים: "זוהי חובה חיונית להמשיך ולהגן על זכויות חשובות אלו, החקוקות בתיקון הראשון לחוקה ובחוק הפדראלי, בכל מקום בו מאיימים על שמירתן".

הרב אבי שנאל, מנהל משרדי אגודת ישראל בניו ג'רזי, הביע תודה מיוחדת למשרד המשפטים בממשל האמריקאי ולתובע הכללי וויליאם באר.

"במסגרת המשלחת השנתית של אגודת ישראל בוושינגטון בשנה שעברה, נפגשנו עם פקידים בכירים במשרד המשפטים, כולל התובע הכללי וויליאם באר", נזכר הרב שנאל. "במהלך הפגישה, העלינו את חששותינו על רקע המציאות בה הציבור ממשיך לגדול ויוצא מן המובלעות המאוכלסות רובן ככולן במשפחות חרדיות, עיריות שונות יסתתרו מאחורי תקנות חלוקה לאזורים כדי למנוע מאתנו להשתקע בתחומן.

"התובע הכללי, מי שלוחם ללא לאות למען חרויות הדת של האזרחים, הבטיח לנו כי משרד המשפטים יעשה כל מה שביכולתו כדי לוודא שלא ידירו אזרחים אמריקאים מכניסה לשכונות מסוימות בשל אמונתם, באמצעות כוח המשימה לחירות דתית. תביעה זו מהווה דוגמא נוספת למחויבותו של התובע הכללי בארה"ב".