שוטרי משטרת ניו יורק ותושבים בוויליאמסבורג
שוטרי משטרת ניו יורק ותושבים בוויליאמסבורגצילום: REUTERS/Andrew Kelly

על מצבן של הקהילות היהודיות בארה"ב לנוכח גל האלימות שם שוחחנו עם הרב אבי ברמן, ראש ארגון ה-OU בישראל, העומד בקשר רציף על ראשי ובכירי הקהילות.

"יש הרגשה של חוסר הבנה של מה שקורה, חוסר וודאות. כבר שלושה חודשים הם מנותקים מנורמת חיי הקהילה שלהם. אצלנו דנים בסדר הגודל של המפללים בבתי הכנסת ובבתי הספר, אבל שם הם מנותקים לחלוטין. הם חודשים אחרינו בנושא ההתמודדות עם הקורונה", אומר הרב ברמן המתאר את הרקע שאליו התווספו המהומות ברחובות.

"הרחובות שם בנויים בצורה שהרחוב הצדדי הוא הבתים והרחוב המרכזי הוא החנויות שנבזזות. ההתפרעויות והוונדליזם קורים ממש בפתח הבתים שלהם. הם רואים שהמשטרה לא שולטת עליהם וכך גם הצבא".

במציאות כזו אנשים חוששים לצאת מהבתים כאשר בתי מרקחת של יהודים, בתי כנסת וחנויות של יהודים מותקפים. "ההתמקדות היא לאו דווקא ביהודים, אבל עצם זה שכמעט כל הרבנים החליטו להוציא את ספרי התורה מבתי הכנסת והעבירו אותם לבתים מלמדת אותנו על חשש אמתי שכמו שפורצים ובוזזים מוזיאונים וחנויות עלולים לפגוע גם בבתי כנסת".

לפי שעה "ההוראות הן להישאר בבתים. לא יוצאים גם לא לקניית תרופות. מישהו כתב לי 'זו האינתיפאדה שלנו. פוגעים ברכוש ולא בנפש אבל זו האינתיפאדה שלנו'. היהודים שם נמצאים אחרי השנה האנטישמית ביותר, שנה שבה היו הכי הרבה פגיעות אנטישמיות, ירי בבתי הכנסת עם הרוגים ונרצחים, ופתאום סוגרים את בתי הכנסת ואחר כך וונדליזם כלפי הרבה אנשים בהם גם יהודים".

בדבריו קורא הרב ברמן לציבור בישראל להביע תמיכה וחיזוק ליהודי הקהילות בארה"ב. ברוח דבריהם של הרב שמואל אליהו ויו"ר הסוכנות היהודית יצחק בוז'י הרצוג הוא אומר: "היהודים שם זקוקים כעת לאהבה וחיבוק, שידעו שיש מישהו בארץ ישראל שחושב עליהם ושרוצה לראות אותם, גם וירטואלית".

"72 שנה אנחנו בונים את המדינה שלנו והיא בנויה על צפון אמריקאים. אין בית ספר, ישיבה, אוניברסיטה או בית חולים ללא שמות התורמים משם. הם עזרו לנו להקים את חיל האוויר והגיעו לכאן במסגרת מח"ל.

אנחנו מרגישים שהם עוברים ארבעה חודשים של תקופה קשה מאוד, התרומות מהם נעצרו ואנחנו מרגישים את המשמעות של זה כשאנחנו יודעים עם איזה דברים המדריכים שלנו כאן בזולות ובמועדוני הנוער מתמודדים. כמוני יש עוד הרבה מנכ"לים, ארגונים וישיבות שעוברים תקופה קשה. אנחנו לא מחבקים אותם בגלל התרומות אלא בגלל הקשר האמתי של לב ונפש", מדגיש הרב ברמן.

בדבריו מציג הרב ברמן מספר דוגמאות לרמת המעורבות והאיכפתיות שמגלים יהודי ארה"ב כלפי המתרחש בישראל בימים אחרים: "חברים שלי בארה"ב מורידים את אפליקציית צבע אדום כדי להרגיש מחוברים גם במשרדים שלהם, שלא יהיה מצב שבו פוגעים ביהודים והם לא יודעים על זה". ברוח זו הוא קורא: "בואו נחבר בין רבנים בארץ לרבנים שם, שרבנים יספרו מה עובר על הקהילות בצפון אמריקה, שתלמידים יתחילו את יום הלימודים עם שני פרקי תהילים להצלחתם ויסריטו. אוכל לשלוח את הסרטונים לבתי הספר. חייבים להראות להם את האיכפתיות שלנו. כשיש כאן בישראל משהו הם אומרים תהילים בשביל ארץ ישראל והתפקיד שלנו עכשיו הוא לחבק חזרה".