ברחבי הארץ ובעולם ציינו היום (שלישי) בפעם השישית את יום האחדות, כשבמרכזו טקס הענקת פרס ירושלים לאחדות ישראל במעמד נשיא המדינה מר ראובן (רובי) ריבלין, בבית הנשיא בירושלים, ובהשתתפות ח"כ ניר ברקת ומשפחות יפרח, שער ופרנקל.

בשל הקורונה, הטקס שעמד בסימן 'ביחידות ובאחדות', נערך במתכונת מצומצמת וללא קהל, אותו הנחתה מגישת החדשות הילה קורח, והופיע בו הזמר והיוצר חנן בן ארי.

יום האחדות ופרס ירושלים לאחדות ישראל נולד כיוזמה חברתית א-פוליטית מטעם משפחות יפרח, שער ופרנקל וראש עיריית ירושלים לשעבר ח"כ ניר ברקת, מתוך תחושת האחדות שעטפה את החברה הישראלית ויהדות התפוצות בעת חטיפתם של איל, גיל-עד ונפתלי בקיץ 2014, והרצון לשמר את תחושות אלו לעשיית טוב.

הפרס לשנת תש"ף הוענק בשלוש קטגוריות – מקומית, ארצית ובינלאומית למרכז גישור ודיאלוג קהילתי עירוני רחובות, למועצת המכינות הקדם צבאיות הציוניות-ישראליות, ולמיזם הקהל: החממה לקהילות משימתיות בתפוצות, אשר קיבלו את הפרס על פעילותם והיותם דוגמא לקידום האחדות והחיבור בין חלקים שונים של החברה הישראלית והעם היהודי, בארץ ובתפוצות.

במהלך היום התקיימו אירועים נוספים בהם פאנל עם המשפחות אותו הנחה העיתונאי עופר חדד בהשתתפות עשרות תלמידי תיכון ומכינות מרחבי הארץ, אשר עסק בימים אותם עברנו בחודשים האחרונים בבידוד ובערבות ההדדית שעטפה את ימים אלו, כמו באותם ח"י הימים בהם לא ידעו מה עלה בגורלם של הנערים, ועם שלם התפלל לשובם. בנוסף בעיר לוד הקימו גינה קהילתית בהשתתפות תושבי העיר, יהודים וערבים, כנס זום של החמ"ד לתלמידים, תערוכת אמנים בנושא אחדות, מעגלי שיח ועוד.

הנשיא ריבלין אמר בטקס "לפני שש שנים, כשישבנו דרוכים וציפינו לשמוע בשורה טובה, רסיס של תקווה להיאחז בו, עלתה בלב כולנו תפילה אחת, חוצת שבטים, קהילות ומגזרים, לשלומם של הנערים שלנו, לשובם אלינו בריאים ושלמים. כל אותה העת, באחריות, באצילות, בתעצומות נפש שלא יאומנו עמדתן אתן, המשפחות, וקראתם לנו שוב ושוב לשאוב כח להתאחד, ומתוך השבר לפנות אל התיקון".

"בימים האלה בזמן שאנחנו חווים משבר בריאותי שיש לו גם השלכות חברתיות וכלכליות, אנחנו שוב נתבעים לשאול את עצמנו האם אנחנו נוהגים כבוד זה בזה? האם החיבור בינינו איתן דיו, כדי לצלוח את התקופה הזו, יחד, בשלום? האם פנינו איש אל אחיו, אישה אל אחותה כדי שבעת הצורך נוכל ונרצה גם להושיט יד זה לזה? יום האחדות, ופרס ירושלים לאחדות ישראל מבקשים לחלוק כבוד ולהודות למפעלים, אנשים ונשים נפלאים שמקדישים את זמנם למען האחדות. עוצמתו של היום הזה, היא בכם", הוסיף הנשיא.

אורי יפרח, אביו של איל הי"ד, הזכיר "בזמן חיפוש בנינו איל, גיל-עד ונפתלי, הייתה אחדות מיוחדת בעם. הרב דרוקמן אמר אז 'יצאנו לחפש את הבנים ומצאנו את עצמינו'. ההסתכלות הזו פנימה מוצאת את המקרב והמאחד בנינו ומביאה אותנו להבנה של מי אנחנו, מדוע אנחנו כאן, וכמה גדולה הקרבה בנינו. אלו הם רגעים גדולים של עם, אלו הם רגעים גדולים שבונים מדינה, ואלו הם זמנים שחשוב לשמר ולחזק".

עוד הוסיף: "לצד המחלוקות והדעות השונות עלינו לעצור ביחידות ולבדוק אם בלהט המחלוקת אנו לא מאבדים אנו את הדרך השלמה והגדולה שאליה אנו חותרים, אשר כוללת גם את מי שאינו חושב כמונו. הרי גם הוא בדרכו רוצה בטובת עמינו. אנו צועדים יחד כי זו חובתנו ובכך נבנה ונשמר את ארצנו. הזוכים בפרס האחדות הם היודעים להביט פנימה, להתגבר על פערים, ולשים את הדברים החשובים קדימה ועל כך ניתן הפרס וההוקרה".