יותר ויותר חיילים מרוצים מהשיבוץ שלהם
יותר ויותר חיילים מרוצים מהשיבוץ שלהםצילום: דובר צה"ל

חלוקת התפקידים בטנק התבצעה בעבר בשלב מוקדם של הטירונות על פי חוות דעתו של המפקד.

בשלושת מחזורי הגיוס האחרונים, ניסו בחיל השריון פיילוט חדש ומהפכני - מיון מקצועי, שיהיה מעכשיו חלק קבוע מתהליך הגיוס של הטירונים, ויחלק את השריונרים החדשים לתפקידים מתוך היכרות מעמיקה יותר עם כל לוחם והבנת יכולותיו.

"רצינו למנוע מעבר בין מקצועות כשהחיילים באמצע ההכשרה, להתאים לכל שריונר את התפקיד שהוא יוכל לבצע בצורה המיטבית, ולשפר את הרמה המקצועית של כל הטנק כמכלול", מסבירה רב סרן מעיין פלד, היועצת הארגונית בשיזפון.

את התהליך הובילו ממד"ה (מערך מדעי ההתנהגות) ושיזפון בשיתוף פעולה שנפתח בניתוח כל מקצוע בטנק, והמשיך בהגדרה מסודרת של היכולות הנדרשות מחייל בכל תפקיד. "לקחנו מגוון מיונים, מבחנים ושאלונים קיימים שבוחנים את התכונות שאנחנו מחפשים, ובנינו יום מיון שהטירונים עוברים בשבוע השני שלהם בשירות", מפרטת רב סרן פלד.

ביום המיון ממלאים החיילים עצמאית שאלון אישי עם ההעדפה האישית שלהם לשיבוץ, ושאלון חוסן בו הם מעידים על עצמם. לאחר מכן, מעבירים סגל הטירונות ומאבחנות מדעי ההתנהגות, מבחני מוטוריקה עדינה, תפיסה מרחבית, עבודה תחת לחץ וירידה לפרטים. אחד המבחנים הללו, למשל, כולל הרכבה של חפץ עם הרבה חלקים בזמן מוגבל.

שריון
שריוןצילום: דובר צה"ל

"לתפקיד מפקד טנק אי אפשר להתמיין עם הגיוס, כי זה תפקיד הדורש ניסיון, אך שלושת התפקידים האחרים מתחלקים ברמה הכי בסיסית ופשוטה לפי התכונות המובילות והבולטות יותר של הלוחמים - על חייל עם תפיסה מרחבית טובה נמליץ כנהג, טירון עם יכולת עבודה גבוהה תחת לחץ יסווג כטען, ותותחן יצטרך להפגין יכולות טכניות ומוטוריקה עדינה", מפרטת היועצת הארגונית.

את תוצאות המבחנים וההמלצות של ממד"ה, בוחן מג"ד 195, ועל פי צורכי צבא וההתאמה מחלק את החיילים למקצועות השונים. "כבר בתקופת שלושת הפיילוטים שכבר נוסו, אנחנו רואים יותר ויותר חיילים מרוצים מהשיבוץ שלהם, מרגישים כי הוא מתאים להם ורוצים להישאר בו", מציינת רב סרן פלד.

"בסופו של דבר, המטרה היא לדייק כמה שיותר את ההתאמה בין גיוס החיילים לשיבוץ שלהם. כך יהיה פחות מעבר בין תפקידים תוך כדי ההכשרה, הטירון בקצה יהיה במקום המתאים לו, שממצה את היכולות שלו. וזה יוביל לביצועים טובים אפילו יותר", מסכמת רב סרן פלד.