חיילים נאצים (שיחזור)
חיילים נאצים (שיחזור)צילום: ISTOCK

האם אחת התעלומות הגדולות של מלחמת העולם השנייה בדרך לפתרון?

יומן סודי שכתב קצין נאצי שהשתמש בשם הבדוי "מיכאליס", עשוי לחשוף היכן הסתירו הנאצים אוצרות שכללו 30 טונות של זהב, תכשיטים, פריטי אומנות יוקרתיים וחפצי ערך רבים אחרים.

היומן נכתב לפני 75 שנים והקצין הנאצי חושף בו את תוכניתם של ראשי המשטר הנאצי להסתיר את עשרות הטונות של הזהב וחפצי הערך שנבזזו במהלך מלחמת העולם השנייה ב-11 מקומות שונים ברחבי אירופה, בעיקר בפולין.

אחד המקומות אותם ציין הקצין הנאצי במדוייק הוא "בעומק של 60 מטרים מתחת לאדמה מתחת לארמון הוכברג". מדובר בארמון מהמאה ה-16 הנמצא בדרום-מערב פולין ומשמש כאתר תיירות פופולרי.

מאז סיום המלחמה בשנת 1945 נשמר היומן הסודי אצל חברי קהילה גרמנית סגורה, שרבים מחבריה היו צאצאים של הנאצים. בשנה שעברה החליטו חברי הארגון להעביר את היומן לידי קרן פולנית בשם "גשר שלזיה" כצעד של "התנצלות על מלחמת העולם השנייה" כדבריהם.

לדברי רומן פורמניאק מארגון "גשר שלזיה" אל היומן התלוותה גם מפה שתיארה בדיוק את המקום בו שכנה באר מתחת לארמון הפולני, ובו הסתירו הנאצים טונות של אוצרות. "מסמכים אחרים העידו כי הנאצים רצחו עדי ראייה שראו היכן הוסתרו האוצרות".

מומחים שבדקו את אמיתות היומן אישרו כי הוא אכן נכתב במהלך מלחמת העולם השנייה, אך דוברת משרד התרבות והמורשת בפולין, מגדלנה תומשבסקה, אמרה כי "האותנטיות של היומן עדיין לא אושרה באופן רשמי על ידי המשרד".