עסקים סגורים בבני ברק
עסקים סגורים בבני ברקצילום: יח"צ

מאז פרצה מגפת הקורונה בישראל ספג המשק מכות כואבות, חנויות נסגרו בצווי חירום בימים של ערב חג הפסח ורק לפני שבועיים קיבלו אישור לחזור לשגרת עסקים ולפתוח חזרה את בתי העסק.

עפ"י בדיקה שערכו בעמותת 'אחריות' העוסק בהכוון וייעוץ כלכלי כ-30% מבעלי העסקים בבני הגיעו לכדי "שוקת שבורה" ומתקשים לשוב לפעילות ולפתוח את בתי העסק.

המצב הקשה אליו מגיעים בעלי העסקים משפיע ישירות על תמונת המצב העגומה ברחבי העיר. עשרות חנויות ממגוון תחומים עומדות שוממת ומוצעות למכירה או להשכרה, בנוסף חלק מהעסקים מציעים למכירה את בית העסק כולל הסחורה שעל המדפים.

עדות כואבת שהגיעה למשרדי עמותת 'אחריות' היא של שמואל, תושב בני ברק מזה 45 שנים, "ירשתי את חנות הבגדים מההורים שלי ז"ל שנפטרו לפני שבע שנים, מעבר להצלחה הכלכלית שהחזיקה את המשפחה לאורך השנים העסק היה בשבילי סוג של המשכיות היה משהו רגשי בלקום כל בוקר ולפתוח את החנות. הקורונה שבאה בדיוק בערב פסח הביאה אותי למצב שאין לי למה להגיע לעסק, נקלעתי לחובות לספקים שלא מוותרים והציבור לא בא לקנות כבעבר. הרמתי ידיים".

חיים הר כסף, מזכיר עמותת 'אחריות' אומר כי המצב במשרדי העמותה מרגיש שהקורונה היא כלכלית יותר מאשר רפואית. ברור שעל כל חנות סגורה ישנם 2 חנויות פתוחות, אך ללא תועלת וללא היתכנות כלכלית לעתיד, העסקים הקטנים והמקומיים קיבלו את המכה הכואבת ביותר וחלקם לא מצליחים להתאושש, מה שגורר מצב בו מעל 30% משטחי המסחר ברחובה הראשי של בני ברק עומד להשכרה או מכירה.

בעמותה מזהירים מפני לקיחת הלוואות לא מחושבות ובפרט מהלוואות בריבית גבוהה מגורמים מפוקפקים (שוק אפור), וההמלצה היא לפנות לייעוץ אצל גורמים מקצועיים שהוכיחו עצמם בליווי משברים כלכליים.