בית דין רבני
בית דין רבניצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

תגובה למאמרו של הרב אברהם סתיו - מדוע אנחנו צריכים דיינים סרוגים

סוגיית היתר האשה בגט ובמיתת הבעל במקום של שאלה וספק היא מהסוגיות החמורות ביותר והנידונות ביותר בספרות ההלכה לדורותיה. כל גדולי הפוסקים דנו בשאלות אלו, וספרי השו"ת מלאים מהם.

כדרכו של עולם אין האופיים שווים, יש שנוטים יותר להקל ויש שנוטים יותר להחמיר, אך הצד השווה לכולם הוא שהם עוסקים בשאלות מתוך הכרה שהם עוסקים בדברי אלקים חיים, מתוך הזדהות מוחלטת עם התורה, ומחויבות מוחלטת לתורה, ולתורה בלבד. הן כשפסקו לקולא והן כשפסקו לחומרא עשו זאת רק מתוך מגמותיה, דרכיה והוראותיה של התורה עצמה כפי שהורונו חז"ל, שמצד אחד "משום עיגונא הקלו בה רבנן" ומצד שני "משום חומר איסור אשת איש החמירו". מתוך כך עסקו בשאלות אלו, כמו גם בשאלות אחרות, בכובד ראש וביראה גדולה, במאמץ אדיר לכוון לאמיתתה של תורת אמת.

הרב אברהם סתיו מלמדנו שישנה תופעה חדשה, של רבנים ששיקוליהם להקל "נובעים במידה רבה מהקשבה לנורמות המוסריות והחברתיות המודרניות". משמעות הדברים היא שלא התורה לבדה מנחה אותם בפסיקותיהם. יותר מכך, לדעתם התורה חסרה ופגומה כיוון שאינה מתאימה ל"נורמות המוסריות והחברתיות המודרניות".

מטרתם של רבנים אלו, בבואם לפסוק הלכה, אינה לכוון לאמיתתה של התורה עצמה ומגמותיה, אלא לנסות ככל האפשר להתאים את התורה ל"נורמות המוסריות והחברתיות המודרניות" שעולות עליה במוסרם.

מכאן נובע גם השבח השגור כיום, לשבח רבנים שהם "נועזים", שבח שלא מצינו כמוהו בכל תולדות ישראל. כי "נועז" הוא מי שמצליח לפתור את הבעיה ששמה "תורה" על ידי "ארגז הכלים של ההלכה", וגדולי ישראל מעולם לא היו נועזים, גם בעלי כוחא דהיתרא הגדולים ביותר עשו זאת רק לשם התורה ומתוך התורה, ביראה גדולה שיהיו הדברים לאמיתתה של תורה.

כך למשל לפי התורה יהודי הוא יהודי וגוי הוא גוי, וגר הוא מי שרוצה להיכנס בברית ד' עם עם קדשו ולקבל עליו תורה ומצוות. אך לפי ה"נורמות המוסריות והחברתיות המודרניות" גוי ששירת בצה"ל ורואה את עצמו חלק מעם ישראל הוא בעצם יהודי, אלא שיש בעיה: הוא אינו יהודי "על פי ההלכה". לכן המשימה היא למצוא איזו פרצה על פי "ארגז הכלים של ההלכה" בשביל לפתור את הבעיה הזו ששמה הלכה, שאינה מתיישרת על פי ה"נורמות המוסריות והחברתיות המודרניות".

אז לגיטימי להקל, ולגיטימי להחמיר, אך לא לגיטימי לעקם את התורה בשביל להתאים אותה לתפיסות זרות לה. ומי שמודה שזו מגמתו אל יתפלא שמתנגדים להחשיבו בקהל חכמי ישראל.

הרב עמיחי אליאש, ר"מ בישיבת שלום בנייך