ד"ר חגי בן ארצי
ד"ר חגי בן ארציצילום: חזקי ברוך

ד"ר חגי בן ארצי, מרצה לתנ"ך באוניברסיטת בר אילן וגיסו של ראש הממשלה נתניהו, קורא שלא להחיל ריבונות ביהודה ושומרון, אם המהלך תלוי בהסכמה למדינת פלסטינית.

בראיון לערוץ 7 מודה בן ארצי שבתחילה התלהב מתוכנית המאה של ממשל טראמפ. "התלבטתי הרבה זמן. כשהופיעה התוכנית היתה תגובה של שמחה והתלהבות. אבל ככל שאנחנו לומדים יותר על התכנית ורואים את השינויים המתרחשים בה, מתברר שהסיכונים בתוכנית גדולים מהיתרונות שלה".

"בימים האחרונים הגעתי למסקנה שלמרות הצער והכאב, אם החלת הריבונות תהיה תלויה ומותנית בהסכמה של מדינת ישראל להקים מדינה ערבית פלסטינית על רוב השטח ביהודה ושומרון, אנחנו צריכים להתנגד", מוסיף בן ארצי.

לדבריו, למתיישבים ולימין לא קל להגיע לעמדה כזו, אבל הסכנות עלולות להיות גדולות משמעותית מהתועלת. "אני אומר את זה בכאב, כי יש כאן לכאורה הזדמנות ענקית שחיכינו לה 53 שנים, אבל הסכנות והבעיות והפוטנציאל של סיבוכים בעתיד הרבה יותר גדול. אם המאזן הוא ריבונות בהתנייה צריך לומר לא. אם אין התניה, נחיל ריבונות ונודה לקב"ה, לביבי, לטראמפ ולכל מי שצריך".

"הרי מדובר על כך שהערבים יקבלו שליטה על רוב השטח, כולל כל המקומות הקדושים לעם ישראל ביהודה ושומרון. כשהתברר שהאמריקנים אומרים: או שתקבלו את התוכנית כולה גם אם חלקה אינו רלוונטי כעת, או שאנחנו לא מוכנים לתמוך בהחלת הריבונות אנחנו צריכים להודות להם על הידידות הקרובה ולדחות את העסקה".

"אני מקווה ומתפלל שלביבי יהיה את האומץ, כמו לאשכול, לבגין ולבן גוריון להחיל ריבונות בלי הסכמת האמריקנים", אומר גיסו של ראש הממשלה.

לשיקולים הפוליטיים הוא מבקש להוסיף גם חיזוקים מהמקורות. "בימים האחרונים נציגי מועצת יש"ע וחברי מפלגת ימינה מעלים את הבעיות ומציגים את הסכנות ומדברים על כך שאפילו מערת המכפלה וקבר רחל והר עיבל נשארים בשטח הפלסטיני".

"אני רוצה להציג מימד נוסף כמרצה לתנ"ך למעלה מחמישים שנים. אחד המדרשים שעוסק בעקדת יצחק מדבר על הויתור של אברהם לשבעה דורות על ארץ פלישתים. המדרש אומר כי על הויתור המוגבל הזה עם ישראל נענש במשך דורות רבים. המשמעות של המדרש היא שהקב"ה אומר לנו שהוא אינו מוכן שנוותר, אפילו בדיבור, על חלק מארץ ישראל ואפילו לזמן מוגבל. זה שובר את הברית בינינו לבין הקב"ה".

"מעבר לשיקולים האסטרטגיים, הפוליטיים והמדיניים יש גם שיקולים תורניים, ערכיים וצריך לקחת גם אותם בחשבון", מסכם ד"ר בן ארצי.