יוסי דגן בקונגרס בוושינגטון
יוסי דגן בקונגרס בוושינגטוןצילום: דוברות

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, מתייחס לסוגיית היחסים בין ארה''ב לישראל סביב החלת הריבונות ביהודה ושומרון ובקעת הירדן.

בראשית דבריו מתייחס דגן לדבריו של ראש מועצת יש''ע דוד אלחייני ולפיהם אם הנשיא דונלד טראמפ מחייב הכרה במדינה פלסטינית ויצירת ''מובלעות'' של יישובים יהודיים הוא אינו ידיד אמת של ישראל.

"דוד אלחייני הוא חבר ואדם יקר שטובת ארץ ישראל וההתיישבות לנגד עיניו וגם אם יש לי מחלוקת עם דבריו, אני בטוח שהוא אמר את דבריו מנהמת ליבו ומחשש אמיתי, בסופו של דבר המטרה המרכזית היא להביא יחד עם ראש הממשלה את הריבונות בצורה מלאה ביהודה ושומרון ובקעת הירדן ובוודאי למנוע את הסכנה הקיומית של הקמת מדינת טרור והפיכת ישובים לישובים מבודדים", אמר דגן.

"טראמפ הוא ידיד אמת וחבר נדיר למדינת ישראל בבית הלבן, ודווקא משום כך הנשיא טראמפ צריך להבין כידיד את האינטרסים של מדינת ישראל, כן לריבונות ובוודאי לא להפקרת עשרות אלפי מתיישבים במה שמכונה יישובים מבודדים והקמת מדינת טרור בלב ישראל".

ראש המועצה האזורית שומרון שנפגש עם בכירים ישראלים ואמריקנים לקראת החלת הריבונות, שמע מהם ש"אצל אובמה אי אפשר להתעמת כי הוא הכי גרוע", וכעת הם אומרים: "אי אפשר להתעמת עם טראמפ כי הוא ידיד וזה הכי מסוכן לנו".

לדברי דגן, ''טראמפ הוא ידיד גדול של ישראל ודווקא מידיד מצופה להבין את הצרכים. אני שותף לאמירה של חלקים הולכים וגדלים בציבור שממשלת ישראל חייבת להחיל את הריבונות אבל יכולה להגיד לידיד שלנו מעבר לים שאנחנו לא נסכים על כל דבר. נתניהו צריך אחת ולתמיד להחליט האם זו ממשלה לאומית בהובלת הליכוד או ממשלה של עמיר פרץ. הממשלה הזו היא ממשלת ימין. ממשלת ימין לא עושה ויתורים על ארץ ישראל".

דגן ציין כי ישראל נמצאת ברגע היסטורי ונתניהו צריך להוביל צעדים היסטורים. ''לא פשרות וקומבינות בסגנון מפא"י, הציבור בישראל לא יתפשר על ריבונות שעשו לה דיאטה. אני כופר בספין, מנסים לרמות בו את הציבור כאילו אנחנו צריכים את ההסכמה של האמריקאים לכל דבר".

דגן השמיע מסר לראש הממשלה, ''ראש הממשלה שלנו הוא לא טראמפ אלא נתניהו. כשמנחם בגין החיל את הריבונות רייגן אמר לו 'אני אבטל את ההסכם הבטחוני אסטרטגי בין ארה''ב לישראל', בתגובה בגין ביטל בעצמו את ההסכם והחיל את הריבונות, ואז אמר לרייגן את המשפט המפורסם: 'אנחנו לא רפובליקת בננות, אנחנו לא מדינת ווסאלים' וההסכם חזר תוך מספר חודשים.

''אנחנו תמכנו בנתניהו ואני קורא לראש הממשלה - תחיל ריבונות, העם מצפה לכך ותדחה מכל וכל רעיונות מסוכנים של הקמת מדינת טרור מעל הרי השומרון, מעל נתב"ג ומעל תל אביב, דחה בכל תוקף הפקרת עשרות אלפי אזרחים, פי שלושה משהיו בגוש קטיף. אנחנו נעמוד על כך בתוקף. אני מאמין לראש הממשלה שיעשה את זה".

דגן מזכיר כי טראמפ נמצא חצי שנה לפני בחירות בארה"ב, ''הבייס הפוליטי שלו הוא אוונגליסטי כך שנשיא ארה''ב מקסימום יגנה את ישראל ולא מעבר לכך''.