כימותרפיה. אילוסטרציה
כימותרפיה. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

הטיפול בסרטן ריאות עבר מהפכה בשנים האחרונות בזכות כניסה של מספר תרופות אימונותרפיות לשימוש.

מהות הטיפול האימונותרפי היא חיזוק התגובה החיסונית על מנת לחסל את התאים הסרטניים בשני מנגנונים ביולוגיים: שינוע מערכת החיסון לפעול נגד תאי הגידול, וכן נטרול מנגנוני ההתחמקות של תאי הסרטן, מה שיוביל להגברת יכולת האיתור והחיסול של מערכת החיסון כנגד התאים סרטניים.

כך למשל, חולי סרטן ריאה עם ביטוי חלבון PDL1 חיובי, שמהווים כשליש מחולי סרטן הריאות, יקבלו טיפול בתרופה אימונותרפית בודדת ללא צורך בתוספת של טיפול כימותרפי. בשאר החולים שאינם מאופיינים ב-PDL1 חיובי משלבים גם טיפול כימותרפי וגם טיפול אימונותרפי על מנת לשפר את המדדים הרפואיים שלהם, את תוחלת החיים וכמובן את איכות החיים.

לאחרונה פורסם בכנס של האגודה האמרקאית לאונקולוגיה קלינית -ASCO שמתקיים השנה באפן וירטואלי 2 מחקרים חדשים שבדקו לראשונה את השילוב של שתי תרופות אימונתרפיות (אופדיבו וירבוי) כטיפול ראשון עבור חולי סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים (Non Cell Lung Canser) בשלב 4 ללא תופסת של כימותרפיה בכלל או עם תוספת מינימלית רק של 2 מחזורי כימותרפיה למשלב הנ"ל שני המחקרים השוו את השילובים החדשים לעומת טיפול כימורפי סטנדרטי מדובר בחולים שמעולם לא קיבלו כימותרפיה ומחלתם התגלתה רק בשלב הגרורתי.

בגלל שמדובר בשלב כה מתקדם של המחלה, חולים רבים מבקשים לחסוך מעצמם את טיפולי הכימותרפיה, שתופעות הלוואי שלהם עשויות לפגום באיכות חייו של המטופל באופן משמעותי. שיעור תופעות לוואי החמורות הנגרמות על ידי הטיפול האימונותרפי נמוך יותר משמעותית מכימותרפיה.ולכן , ללא ספק , לגישה הזו של מתן טיפול ללא כימותרפיה או עם מינון מופחת ביותר של כימותרפיה , תתאים להרבה חולים בשלב הזה.

מטרת המחקר הראשון , שבדק מתן של השילוב ללא כימותרפיה בכללל הייתה הייתה למצוא את מידת השיפור בתוחלת החיים של המטופלים עם חלבון PD-L1 שהוא יותר מאחוז אחד. המחקר מצא כי משך התגובה של החולים שהגיבו למשלב התרופות האימונתרפיות, היה ארוך פי-2 מאשר אצל מטופלי הכימותרפיה. מדובר בהבדל מהותי ביותר - תחת הטיפול האימונותרפי הגיעה משך התגובה ל-30 חודשים, לעומת 15 חודשים בלבד אצל מטופלי הכימותרפיה.ואילו בקרב חולים עם ביטוי של PDL1 פחות מ-1% ההבדל היה יתר בולט= פי 3.6 _ משך התגובה היה 18 חודש במשלב האימונו לעומת פחות מ-5 חודשים בכימותרפיה ) ממצא זה מתאפשר בין היתר בזכות היתרון של הטיפול האימונותרפי, אשר מאפשר לתאי המערכת החיסונית לזכור את מנגנון הפעולה ולפעול לפיו גם לאחר הפסקת הטיפול. ברגע שהם נחשפים להשפעה של התרופות האימונותרפיות, שפועלות לחיזוקם, הם יזכרו זאת גם בהמשך, ואכן מהמחקר החדש אנו למדים שהתגובה החיסונית ממשיכה גם זמן רב לאחר תום הטיפול.

בנוסף, הראה המחקר שתוחלת החיים השתפרה באופן משמעותי בקרב אלו שקיבלו את משלב התרופות האימונותרפיות, לעומת חולים שקיבלו את הכימותרפיה. תופעות הלוואי של משלב התרופות היו הרבה יותר קלות מתופעות הלוואי של הכימותרפיה.

המחקר השני בדק את השילוב של 2 התרופות האימונותרפיות ביחד עם 2 מחזורי כימיותרפיה בלבד לעומת טיפול כימי סטנדרטי והראה שיפור בתחולת היחחים לטובת המשלב החדש – הוריד את התמותה ב-34%. שיפור זה נראה ללא קשר לביטו של החלבון ה-PDL1 וללא קשר לתת סוג ההסטולוגי של NSCLC ( כלומר מתאים לכלל החולים עם NSCLC שלב 4 בקו הראשון ). לגבי תופעות הלוואי סה"כ היו סבירות וניתנות לטיפול.

שני המחקרים מראים נתונים שלא הכרנו לפני עידן האימונותרפיה והם מתווספים לשורה ארוכה של ממצאים במחקרים בתחום, שמראים תוצאות מעודדות בקבוצות מסוימות של חולים. והאסטרטגיה הטיפולית הזאת החדשה מתווספת לארגז הכלים העשיר שנמצא כיום בטיפול בחולי סרטן ריאות מסוג NSCLC בשלב המתקדם.מה שמרשים במיוחד בתוצאות מחקרים אלו, הוא משך התגובה הממושכת של התרופה האימונותרפית על הגוף, וכמובן שיעורי ההחלמה מסרטן ריאות NSCLC.

תוצאות מחקר זה מעודדות גם את הרופאים וגם את החולים, היות ורבים מהחולים לא מעוניינים להיחשף לתופעות הלוואי הקשות של הטיפולים הכימותרפיים, בעיקר כשמדובר בשלב 4 של המחלה. עכשיו ניתן יהיה להעניק לאותם חולים את משלב התרופות האימונותרפיות שלא רק יאריך להם את החיים משמעותית, אלא גם יחשוף אותם להרבה פחות תופעות לוואי.

חדשות טובות נוספות הן שדווקא בישראל המצב מצוין מבחינת שימוש בתרופות חדשניות אלו. ישראל היתה בין המדינות הראשונות לאמץ את הטיפול האימונותרפי בכלל, ובקווים ראשונים בפרט.

ד"ר עבד אגבאריה
ד"ר עבד אגבאריהצילום: ללא

' מומחה לאונקולוגיה רפואית ורדיותרפיה, סרטן ריאות ובית החזה, ומנהל היחידה האנוקלוגית בי"ח בני ציון חיפה