מדרון או דרור. גירושין
מדרון או דרור. גירושיןצילום: ISTOCK

חושבים על גירושין? כדאי שתקראו!

משבר הקורונה, וגרורותיו, הביאו לא מעט אנשים למחשבות על גירושין. מחשבות על גירושין מכאיבות מאוד. הן מעלות המון חששות (בוודאי אם מעורבים בכך גם ילדים) ומציפים רגשות של כישלון, בלבול, בדידות, כאב, ובעיקר עצבות נוראית.

השאלה מה לעשות? תלויה, במצב הזוגי שלכם.

מתי לא עושים כלום?

להרבה אנשים שנשואים באושר, עברה מתישהו המחשבה שאולי זו טעות? אולי כדאי להתגרש?

זה נורמלי, ובדרך כלל, לא נזקקת התערבות כלשהי. גם אדם שקונה דירה ב-2 מיליון ש"ח, שואל את עצמו מדי פעם, האם הייתה זו החלטה נכונה? דרך העולם הוא שכשאדם לוקח צעד משמעותי, כמו נישואין, מדי פעם עולות לו ספקות .

מתי הולכים לייעוץ?

אם המחשבה על גירושין באה בתדירות גבוהה, או שיש למחשבה יסוד מוצק להתבסס עליו, יש לעשות עם זה משהו, ויפה שעה אחת קודם.

במקרים כאלו אני ממליץ בחום רב על טיפול זוגי. אבל, והאבל הזה הוא מאוד חשוב, כדאי ללכת למקצוען\מקצוענית. אם ישנן בעיות עמוקות ובייחוד אם גם הילדים מעורבים רגשית בסיפור כדאי לשקול ללכת ליועץ זוגי שהוא גם פסיכולוג. אגב, למקצועיות אין בהכרח קשר לגובה התשלום.

כדאי שהיועץ יהיה מקצוען, מכיוון שלאחר שהולכים לטיפול זוגי כושל, צריך המון כוחות ללכת למישהו אחר, וחבל על כל הסבל.

אני פוגש בגישור לגירושין, זוגות רבים, שדי ברור, שאם היו הולכים כמה שנים קודם לייעוץ זוגי משמעותי, לא היו נפגשים איתי, אלא מעמיקים את הקשר ביניהם ומשביחים אותו.

מתי מתגרשים?

אם פספסתם את הרכבת, ולא הלכתם בזמן לייעוץ זוגי, או שהוא כשל, ואחד מכם ממש רוצה להתגרש, או שאתם שלמים עם העובדה שגירושין היא הפתרון המיטבי עבורכם ועבור ילדיכם, זה בסדר. אך למענכם, עשו זאת במינימום כאב לכל הנוגעים בדבר.

עליכם לדעת שאתם בצומת דרכים שישנה את חייכם וחיי משפחתכם לנצח, והכל תלוי בבחירה שלכם. דרך אחת היא לפנות מייד לבית הדין או בית המשפט, הדרך השנייה היא לגישור.

גישור, בית משפט או בית דין?

אני לא משפטן, אך אני ממליץ בחום, לבדוק אפשרות של ניהול תהליך הגירושין בגישור.

מדוע?

זמן: בערכאות משפטיות, זה לוקח זמן רב, לפעמים שנים, בגישור זה עניין של חודשים בודדים. לכן, עדיף להתחיל בגישור, ואם זה לא מסתדר, אפשר לפנות לערכאות משפטיות.

מי מחליט מה יקרה בסוף? בערכאה משפטית, מי שיחליט מה יקרה בסוף בסוגיות הקשורות לילדים, כמו הסדרי ראייה, ומגורים, וגם בסוגיות הכלכליות, של מזונות, חלוקת רכוש וחובות, יהיה השופט או הדיין ולא אתם. בגישור כל סעיף חייב הסכמה של שניכם וכול עוד לא נחתם ההסכם, כל אחד רשאי לסיים את הגישור.

העצמת השנאה: סכסוך גירושין שנידון בערכאות, פעמים רבות גורם לכך שהשנאה והריחוק בין בני הזוג יתעצמו. חוץ מזה שאתם נפגעים, גם הילדים, שהם הקורבנות של הגירושין, ככל הנראה יפגעו יותר, ואת הצלקות הם עלולים לשאת איתם עשרות שנים!

הסיבה לפגיעה בילדים היא, שכהורים אתם עסוקים במלחמה ולא פנויים רגשית עבורם. משך הזמן שהדיונים לוקחים, המאבקים והלחץ זוללים זמן ואנרגיה חיובית.

סתימת הגולל על הנישואין: דיון בערכאות משפטיות, בדרך כלל יסתום את הגולל על הנישואין. בגישור, האווירה תהיה יותר מאפשרת ונוחה לדיבור, סוף סוף תצליחו להגיד מה מעיק עליכם בלי הפרעות, ואולי אפילו קצת תבינו זה את זה. בנוסף, תפנימו את כל המשמעויות של הגירושין. לפעמים, אבל רק לפעמים, מגיעים למסקנה, שאולי בעצם, אפשר לחיות ביחד.

מה אומרים לילדים ומתי: בגישור משפחתי תקבלו הנחייה מדויקת כיצד לצמצם את הנזק והכאב שהילדים יחוו בתהליך ואחריו.

כסף: הסכום שתשלמו עבור עורך דין או טוען רבני, יכול להגיע לפי 10! מהסכום שתשלמו למגשר. לאור העובדה שגירושין מגדילים את ההוצאה המשותפת שלכם ב-50 אחוז, כלומר, אם עד כה הסתדרתם עם 20 אלף שח כנשואים, תזדקקו ל-30 אלף כפרודים כל שקל יעזור לכם. לא חבל על הכסף?

אתם בעיצומה של תקופה קשה, אולי הקשה ביותר בחייכם. אין שום הגיון או הצדקה בלהפוך אותה לעוד יותר קשה.

מתגרשים? מתגשרים! אל תאמינו לי, תשאלו את מי שכבר התגרש.

הכותב הוא תושב מצפה יריחו, מוסמך בגישור עסקי ומשפחתי, ומנחה זוגיות ומשפחה.

להערות הארות ושאלות, אשמח לפניות למייל [email protected]

הרב נפתלי מרכוס
הרב נפתלי מרכוסצילום: נעה טיימנס