גדעון סער
גדעון סערצילום: קובי ריכטר/TPS

ח"כ גדעון סער (ליכוד) שוחח היום (רביעי) עם בני טייטלבוים בכאן מורשת על פסילת חוק ההסדרה על ישי שופטי בג"ץ.

את האחריות על המצב הטיל ח"כ סער הכנסת, "אשמה הכנסת לדורותיה שלא חוקקה את חוק יסוד החקיקה שכולל גם פסקת התגברות, ולא הסדירה את מערכת היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת בכל מה שנוגע לביקורת שיפוטית על חקיקה. הדבר הזה צריך להתבצע ויפה שעה אחת קודם".

על עצם נחיצותו וחשיבותו של חוק ההסדרה אמר סער, "יש עיוות דין שנוצר על ידי המערכת המשפטית והוא חזר על עצמו, הרס בתים של אזרחים שלנו בתוך יישובים מוכרים שהוכרו כחוק, כמו שמונת הבתים בעפרה או שכונת נתיב האבות באלעזר ועוד. לא הייתה תועלת כלשהיא למישהו כולל מי שטען שהוא בעלי המקרקעין מההריסה הזאת. הכנסת פעלה בחוק ההסדרה כדי להסדיר את זה גם זה נפסל על ידי בג"ץ".

לדבריו תמוהה פסיקת בג"ץ בעיתוי הנוכחי כשלטענתו החלת הריבונות הישראלית על יהודה ושומרון העומדת על הפרק, ממילא תשנה את המצב המשפטי של האזור, "תמוה כי בעוד שבועות ספורים ידוע לכל שיש כוונה להחיל את החוק הישראלי על יהודה ושומרון וגם המשטר המשפטי בשטח אמור להשתנות".

סער מדגיש כי חוק ההסדרה היה כלי לשיפור מצב ההתיישבות והדגיש, "כך או אחרת, המחוייבות שלנו היא לנרמל את חיים של האזרחים שלנו, חצי מיליון נפש שחיים ביהודה ושומרון, ואני מאמין שדרך המלך היא החלת הריבונות, כי היא תעמיד כלים שלא קייימים היום במשטר המשפטי שקיים ביו"ש לרשותנו, למשל מנגנונים מסודרים כמו שקיימים בכל ישראל של הפקעה שפיצוי בצדה, כשביו"ש עושים בזה הרבה יותר נדיר ומטעמים אחרים כמו טעמי ביטחון".

ח"כ סער התייחס להתערבות החוזרת ונשנית של שופטי בג"ץ בהחלטות הכנסת והממשלה וקבע, "אם יש רוב לחוקק את חוק יסוד החקיקה אני בעד לבצע אותו היום. אין ספק שבעבר היו תקופות שיכולנו לעשות את זה ולצערי לא עשינו את זה".

סער לא חסך ביקורת גם מראש הממשלה נתניהו, "יש לי ביקורת על זה וזה אחד הדברים שטענתי בפריימריס מול נתניהו לפני כחצי שנה. השר יעקב נאמן הציע ב-2009 לחוקק חוק יסוד חקיקה שכולל פסיקת התגברות. לדעתי אז ניתן היה לעשות את זה. אני גם ב-2014 אחרי פסק הדין השני בנושא המסתננים אמרתי לראש הממשלה וקראתי גם בפומבי וגם בדיונים שנערכו אצל ראש הממשלה לבצע את הדבר הזה".

"אבל כל זה שייך להיסטוריה והשאלה היא מה לעשות עכשיו ומה לעשות בעתיד. קודם כל לגביי הנושא של ההתיישבות, פסק הדין מחדד ומחזק את הצורך להחיל את החוק הישראלי על שטחי ההתיישבות שלנו בשומרון, ביהודה ובבקעת הירדן, ובכל הנוגע למהלכים האסטרטגיים בהסדרת יחסים בין המערכות השונות, צריך לגלות דבקות, ובהזדמנות הראשונה שיתאפשר, ואולי זה יתאפשר אפילו בכנסת הנוכחית, צריך לעשות את זה", סיכם ח"כ גדעון סער.