גדעון סער
גדעון סערצילום: Tomer Neuberg/Flash90

חבר הכנסת גדעון סער (הליכוד) שוחח עם בן כספית וינון מגל ב-103fm על החלטת בית המשפט העליון לבטל את חוק ההסדרה שנועד להסדיר את מעמד הבתים ביהודה ושומרון שנבנו על פי טענות הפלסטינים, על קרקע פרטית.

סער אמר כי בהחלטת בג''ץ אין היגיון, כלשונו, "וגם ניתנה בעיתוי מאוד מוזר". הוא תהה מדוע "צץ הצורך הדחוף להכריע בנושא הזה, דווקא שבועות ספורים לפני החלת הריבונות על אזורי התיישבות?" הוא נזכר במקרה הריסת הבתים בעופרה ואמר כי ניסיונות הכנסת להסדיר זאת בחוק ההסדרה, נפסלו כעת לאור פסיקת העליון.

כעת, "אנחנו צריכים לפתור בעיה של מספר לא מבוטל של אזרחים שלנו, ומשפחות שיושבות ביישובים ולמעשה יכולות להיות חשופות להרס בתים". הוא הוסיף ואמר כי "באופן פרדוקסלי אני חושב שזה מחזק את הצורך בהחלת החוק הישראלי על שטחי ההתיישבות".

הוא הסביר כי החלת החוק "תעמיד את כל הכלים שיש בדין הישראלי, למשל דין בנושא הפקעה ופיצוי ששונה מהמשטר המשפטי שיש ביו"ש, גם בשטחי ההתיישבות הישראלית שהיום מונה כחצי מיליון נפש". בן כספית ציין בפני חבר הכנסת כי בשנת 1978 ממשלת הליכוד בראשות בגין החליטה שלא יוקם ישוב, שכונה או בית ביהודה ושומרון ועזרה מבלי אישור של המחלקה האזורית ופרקליטות במדינה שתבדוק שלא מדובר בקרקע פרטית.

סער טען כי "במדינת ישראל כולה, גם ביו"ש וגם מחוץ ליו"ש, יש מקומות רבים שבהם הדבר הזה קרה לפני עשרות בשנים. בכמה מקומות במדינת ישראל לא מגיעים לתוצאה המטורפת הזאת של להרוס בתים בתוך יישוב שאיש לא נהנה מההריסה הזאת?"

סער ציין כי בנגב, בהתיישבות הבדואית, יש בניה בלתי חוקית על שטחי ענק, אך "המערכת המשפטית אינה מגלה, בלשון המעטה, את אותה מידה של להיטות שהתגלתה לנו פעם אחר פעם בתוך יישובים מוכרים". לטעמו, "יש הבדל מהותי בין מצב שבו הולכים לבנות משהו ולא עושים כי יש ערכאה שיפוטית שהחליטה, לבין מצב שמתקיים שנים ארוכות, לפעמים עשרות שנים, שקיים יישוב והוא פורח וגרים שם אנשים. אם יהרסו להם את הבית גם מי שטוען שהוא בעל הקניין הפרטי לא ייהנה מכלום. זו מידת סדום, אין פה שום צדק, אין פה שום דבר שאפשר להגן עליו".

ינון מגל תהה מה ניתן לעשות מול מידת הסדום, ובן השיב: "לא בונים על קרקע לא מוסדרת". חבר הכנסת אמר כי הדרך להתקדם היא על ידי חקיקה. "להחלת הריבונות יש זיקה לנושא, זה בעצם החלת החוק הישראלי שמשנה את הצעדים ואת המכשירים המשפטיים שאנחנו יכולים להשתמש. לכן זו בעיני דרך המלך. הדין יודע לתת פיצוי למי שמוכיח בעלות, ולאפשר את המשך החיים בצורה נורמלית. לפי דעתי בסופו של דבר צריך לחוקק חוקק יסוד חקיקה עם פסקת התגברות, כחלק מחוק יסוד החקיקה שגם מסדיר את עילות הביקורת השיפוטית. כדי לעשות סדר במערכות היחסים בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת".

בן כספית טען כי סער מנסה להכשיר עוולה בדיעבד, אך סער השיב: "העוולה היא להרוס את הבית שגרה בו משפחה הרבה מאוד שנים, ושלמי שטוען שהוא הבעלים במקרקעין לא תצמח שום טובה. הדרך לעשות צדק במקרה כזה אם הבעלים מצליח להוכיח שהוא בעל המקרקעין - לפצות אותו. מה שחשוב הוא לעשות את זה, כי המצב הקיים הוא לא מצב נורמלי". הוא הוסיף ואמר כי זו לא פעם ראשונה שבג"ץ פועל כך, "לפני כחודש היה פסילה של חוק הפיקדון למסתננים, היום יש את הפסילה הזאת, כל חוק ששנוי במחלוקת ציבורית, הרוב עובר בנחת ובקונצנזוס, כל החוקים האלה הם בסיכון של פסילה ותמיד אתה יכול לדעת מאיפה יבוא הסיכון ולאיזה חוקים".

לא תומך בתוכנית של טראמפ

בהמשך דבריו, התייחס ח"כ סער לתוכנית המאה הכוללת את הסיפוח, ולביקורת על כך שגורמים רלוונטים רבים לא שותפים למהלך וטען כי "רוב ההחלטות המדיניות, האסטרטגיות וגם הביטחוניות, נפלו ביוזמה של הדרג המדיני, ודווקא לא על פי דעת הדרג הצבאי. הדרג המדיני רואה איזה שהוא חזון, לאן המדינה צריכה ללכת, הוא לוקח סיכונים, והוא צריך לשמוע תמיד את הדרגים שכפופים לו. אבל בסופו של דבר, זו שאלה של מדיניות".

הוא הודה: "אני לא תומך בתוכנית של טראמפ כי היא כוללת מרכיבים שאני לא יכול לתמוך בהם. אני תומך בהחלת החוק הישראלי על מקסימום שטח שניתן כרגע, משום שכרגע אני רואה הזדמנות לעשות את זה".

ינון מגל תהה האם ידוע לו מהי עמדתם של גנץ ואשכנזי, שקולם טרם נשמע בנושא. לדעתו, "הם יחתרו להחלת החוק הישראלי כפשרה, באותם אזורים נניח גוש עציון או מעלה אדומים ולא בעומק השטח ולא בבקעת הירדן, יש לי הערכה לגבי האופן שבו הדברים מתפתחים. אני לא מוציא מכלל אפשרות, ואני אומר את זה כאדם שמוטרד מהאפשרות הזאת, שדווקא העמדה שלהם בסופו של דבר היא זו שתבוצע".

לסיום, הוא הביע את דעתו על מעמדו בממשלה כחבר כנסת, אותו גדיר כ'מצוין', "אני מכיר היטב את הכנסת, ואת הדרך להוביל מהלכים בכנסת ואני משוכנע שבסוף הקדנציה כלל האזרחים, ובוודאי הבוחרים ששלחו אותי, יהיו מרוצים מהביצועים שלי".

ח"כ סער התייחס להתמודדות שלו נגד נתניהו לראשות הליכוד, ואמר שהוא לא מצטער על כך, "אם הייתי היום באותו מצב שהיה אז בדצמבר 2019 הייתי עושה בדיוק את אותו הדבר. בחיים פוליטיים יש מצבים בהם אתה עושה מהלכים, לוקח סיכון, מוכן לשלם מחיר, כי אתה מאמין בדרך שלך וזה בסדר גמור. ככה צריך לעשות".