הרב שאול ישראלי זצ"ל
הרב שאול ישראלי זצ"לצילום: עטיפת הספר 'הרבנות והמדינה'. הוצאת מוסד הרב קוק

מחר (חמישי) יתקיים יום עיון בתורתו של הרב שאול ישראלי, ראש ישיבת מרכז הרב ומהרבנים הבולטים של הציונות הדתית, במלאת 25 שנה לפטירתו.

"כמידי שנה בשנה, ביום השנה להסתלקותו של הרב שאול ישראלי, מארגן כולל 'ארץ חמדה' יחד עם ישיבת 'מרכז הרב' ומשפחתו של הרב, את יום העיון לזכרו", סיפר לערוץ 7 הרב יוסף כרמל, ראש כולל ואב"ד 'ארץ חמדה' וממארגני יום העיון.

יום העיון יתקיים השנה במתכונת קורונה ויועבר באמצעות ZOOM וכן בשידור חי באתר ערוץ 7.

השיעורים יועברו על ידי תלמידיו וממשיכי דרכו: הרב יעקב אריאל, הרב יעקב שפירא, הרב יהודה עמיחי, הרב רמי ברכיהו, הרב ישראל שריר וכן ראשי כולל 'ארץ חמדה', הרב משה ארנרייך והרב יוסף כרמל.

"הרב שאול ישראלי היה תלמידו המובהק של מרן הרב אברהם יצחק הכהן קוק", אמר הרב כרמל. "לפני שהראי"ה היה אומר את שיעורו הכללי בישיבת מרכז הרב שייסד, הוא היה אומר אותו לתלמידו ר' שאול".

"לאחר מותו של הראי"ה קוק, הרב ישראלי היה רבו של כפר הרא"ה ושם פיתח את כל הנושא של מצוות התלויות בארץ ופרסם את דבריו בספריו 'ארץ חמדה'", אמר.

הרב כרמל סיפר כי הרב ישראלי היה מוערץ על ידי גדולי הדור הקודם. "הרב הראשי לישראל הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג, מינה אותו כדיין בבית הדין הגדול בירושלים ושם הוא ישב עם גדולי הדור הקודם: הרב יוסף שלום אלישיב, הרב עובדיה יוסף, הרב אברהם שפירא, הרב מרדכי אליהו ורבים אחרים. כל מיודעיו העריצו את גדלותו בתורה ואת מידותיו התרומיות".

"אמר לי אישית הרב אלישיב כי היחיד שהיה יכול לגרום לו לשנות את מסקנתו ההלכתית היה ר' שאול, ויש סימוכין בכתב לכך", סיפר.

הרב יוסף כרמל
הרב יוסף כרמלצילום: עצמי

"הרב ישראלי היה גם ראש ועדת ההלכה של מועצת הרבנות הראשית לישראל במשך שנים רבות, והוביל את ההחלטות העקרוניות ביותר. עם עלייתו לירושלים הזמין הרב צבי יהודה הכהן קוק את הרב ישראלי לתת את השיעור הכללי בישיבת מרכז הרב ואחר כך הוא גם מונה יחד עם הרב אברהם שפירא כראש הישיבה", אמר הרב כרמל.

עוד סיפר: "בשנת תשמ"ז ייסד הרב ישראלי את 'ארץ חמדה' ככולל להכשרת תלמידי חכמים ברמה הגבוהה ביותר מהציבור הדתי לאומי. בוגרי 'ארץ חמדה' מוכתרים בכתר 'ידין ידין' וכיום כ-10% מהדיינים בבתי הדין הרבניים, כולל בית הדין הגדול בירושלים הם בוגרי 'ארץ חמדה'. רבים אחרים מכהנים כרבנים, כרמי"ם, כראשי ישיבות וכוללים בכל רחבי הארץ ודיינים בבתי הדין לממונות".

"בשנת תשנ"ב הכירה מדינת ישראל בפועלו של הרב ישראלי והוא זכה בפרס ישראל. אולם, למרות כל זה, הרב ישראלי לא עסק בפרסום ויחסי ציבור ובהופעות לפני הציבור הרחב. ציבור תלמידי החכמים בארץ ובעולם העריץ אותו והציבור הכללי אכן לא הכיר אותו מספיק. יום העיון בא להשלים גם פער זה", כך הרב כרמל.

הרב משה ארנרייך והרב יוסף כרמל, ששימשו כרמי"ם במשך שנים רבות בישיבות הסדר, פנו בשנת תשמ"ו לרב ישראלי וציינו בפניו את המחסור בגדולי תורה מהציבור הדתי לאומי, זאת בגלל הצרכים המרובים של הציבור ויציאה לשטח בגיל צעיר.

הרבנים ביקשו שינהיג בית מדרש לבוגרים המצטיינים של הישיבות הציוניות ויוביל אותם לפסגה מבחינת הגדולה בתורה. הוא התלהב מהרעיון והצטרף למשימה כנשיא מוביל ומורה דרך. "הרב ישראלי השקיע במשימה ימים ולילות", אמר הרב כרמל. "ללומדים בארץ חמדה הייתה הזכות ללמוד כננסים ליד ענק גאון בתורה ובמידות".