פרופ' אריה אלדד
פרופ' אריה אלדדצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הדבר הכי מרגיז שהיה השבוע הוא פסק הדין בו ביטל בג"ץ את חוק ההסדרה. יש המון נקודות לעסוק בהן בהקשר הזה.

בג"ץ שהחליט שהוא מחוקק על, שהוא חזק יותר מנבחרי הציבור והוא מחליט שדעתם של נציגי הריבון שהוא העם ממש לא חשובה כי בג"ץ מחליט מה נכון ומה לא נכון. מה שנקרא הדיקטטורה של בג"ץ

העובדה שביטול חוקים הפך להיות הדרך של השמאל לשלוט בישראל למרות שהוא מפסיד בבחירות. אבל נעזוב לרגע את הדיקטטורה. גם מי שמוכן לקבל כי לבג"ץ יש זכות וסמכות לבטל חוקים, צריך להיות מודאג מהצביעות מהאיפה ואיפה מהפוליטיזציה של הצדק.

נניח שאנחנו מוכנים לקבל את העיקרון שבג"ץ הוא הגוף שצריך לקבוע אם חוק חדש שעולה הוא עולה בקנה אחד עם חוקי היסוד של המדינה, במקרה שהוא סותר אותם צריך לבטל את החוק, ונניח שבג"ץ באמת מאמין שחוק ההסדרה הוא כזה ולהכשיר בית שבנו יהודים על מגרש פרטי של ערבי זה עוול, נניח, אבל איך זה שיש בנגב ויש עוד דוגמאות כאלה שאני אישית מכיר בירושלים, למשל נניח שיש בנגב 2000 דונם ששייכים לאשר אורנשטיין ולאריה ולאברהם גולבנצ'יץ' שהם קנו את השטח ב-1971. והבדואים התחילו לפלוש ולבנות על השטח. עוד יצחק רבין התעסק בפרשה הזאת ב-1994 אבל המדינה לא הרסה ולא פינתה, היא ניסתה להגיע להסדרה עם הבדואים. שימו לב למילה הסדרה, כי עם בדואים זה בסדר. בעלי הקרקע הגיעו שוב ושוב לבתי משפט, שוב ושוב לבג"ץ וכל פעם המדינה באה ודרשה לא להוציא צווי הריסה ופינוי כי היא מקיימת משא ומתן להסדרה. 30 שנה בג"ץ מוכן לקבל טענות כאלה ולא להעיף משם את הבדואים ולהרוס את בתיהם, ולהחזיר את הקרקע לבעליה.

וכאשר לאחר אינספור ניסיונות אפילו המדינה התייאשה והודיעה לבית המשפט שחלאס, אין הסדרה, בג"ץ לא הוציא מיד צו להריסת הבתים ולפינוי. למה? כי אלה בדואים? וזכות הקניין של יהודים בביר הדאג' או בירושלים לא שווה כלום? בטח לא קדושה כמו זכות הקניין של ערבים בעמונה או מגרון או עפרה? שם אסור להסדיר כי הסדרה כזו "אינה עולה בקנה אחד עם ערכי המשפט הישראלי" אני מצטט מפסק הדין של אתמול.

בנגב, כן. בעפרה. לא.

העיוות הזה היה צריך לשרוף את הפיוז של כל אדם ישר גם אם הוא שמאלני קיצוני.