הרב יאיר פרנק
הרב יאיר פרנקצילום: Noam Moskowitz/flash90

גם בין אנשי הימין הרוחות סוערות בשבועות האחרונים – האם הריבונות על ישובי יש"ע בעת הזו טובה ליהודים, אם לאו? ובכן, נראה שהאמת במקרה הזה, כמו גם במקרים אחרים, היא דווקא בפרטים הכביכול קטנים, היוצרים את התמונה האמתית.

הכותרת נשמעת מבטיחה – ריבונות על כל הישובים לאחר חמישים ושלוש שנה של ישיבה על הגדר. אולם, לצד זה יש תכנית שלמה, 'עסקת המאה', שאני מסופק אם רוב הקוראים טרחו לקרוא אותה ביסודיות, או בכלל. ובכן, כל מי שקורא את התוכנית מבין, שחור על גבי לבן, שמטרתה הסופית היא: הקמת מדינה פלשתינית ביהודה ושומרון (דרך אגב, לא רק ביהודה ושומרון, אלא 'תמורת' הריבונות הישראלית על ישובי יו"ש, תהיה צריכה ישראל למסור שטחים עצומים מתוך מדינת ישראל לידי אותה מדינה, בנגב ובגליל). יש כאן איסור חמור של 'לא תחנם' של אדמת ארצנו, וכמובן סכנה גדולה.

יש אומרים – התוכנית מציבה תנאים, שהערבים לעולם לא יקבלו. אולם, כל נשיא אמריקאי יוכל בעתיד להחליט שמבחינתו אין צורך בתנאים אלו, או שהם כביכול התקיימו (עיינו ערך ההתנערות של יאסר ערפאת מטרור כמס שפתיים במסגרת הסכמי אוסלו). נשיא בבית הלבן שיכיר במדינה הזאת, נוכח הקבלה העקרונית של הכנסת את התוכנית, יגרור אחריו מידית הכרה ע"י כל יתר מדינות העולם.

שנית, מי שמתסכל על הפרטים במפה המתוכננת מבין שמטרתה המעשית, לא התאורטית בלבד, היא הקמת מדינה פלשתינית. קחו לדוגמא את ציר 60, כביש התנועה המרכזי ביהודה ושומרון, מצפון לדרום. ובכן, כביש זה נחתך לפי מפת הריבונות לפירורים. ישובי גב ההר (אלון מורה, איתמר, הר ברכה ויצהר) מנותקים מאריאל, והופכים לישובים מבודדים. ישובי גוש שילה מנותקים מירושלים. כיצד נוסעים מעפרה אתם שואלים? בנסיעה לכוון מזרח לכוון ציר אלון. כל מי שמכיר את התיישבות מבין שמדובר בצירים הזויים לחלוטין. וכך גם בהמשך דרומה ביחס לגוש עציון, קריית ארבע, וישובי דרום הר חברון. כל זה בכדי ליצור רצף כביכול לצורך המדינה הפלשתינית.

שתי המסקנות העיקריות:

1) נוסח החלטת הכנסת על ריבונות, אסור לה שתהיה בשום פנים ואופן בזיקה ל'עסקת המאה' - תוכנית טראמפ, ולאפשרות הקמת מדינה פלסטינית. אם תהיה חלילה זיקה כזאת – אסור לתמוך בכך. ההחלטה צריכה להיות אך ורק החלטה חיובית להחלת ריבונות.

2) מפת הריבונות צריכה להיות מפה המחזקת את ההתיישבות, גם בפרטים ופרטי הפרטים המופיעים בה, ולא רק בכותרות. מתוך כך - לעבור עדכון יסודי, בהתייעצות עם ראשי הרשויות. בין השאר – מפה הכוללת בהחלת הריבונות את כל הצירים המרכזיים אל הישובים, לא יוצרת מובלעות, ומאפשרת התפתחות של כל הישובים.

לולא כן – יש להתנגד בצורה נחרצת לכל המהלך. זו מלכודת דבש מסוכנת, שאסור להתפתות אליה.

ועוד משפט אחד לסיום לראש הממשלה: בין כך, הערבים מתנגדים, האירופאים מתנגדים, השמאל מתנגד, אז למען השם, ולמען העם והארץ, תעשה את זה באמת כמו שצריך. אנחנו מוכנים ל'התקדמות בדילוגים', אבל לא לנסיגה במסווה של התקדמות. לכך לא ניתן את ידינו, ונתנגד לכך בכל תוקף.

נמשיך לחכות לצפות ולפעול למען הדבר האמתי. אנחנו הרי לא מפחדים מדרך ארוכה.