ארז צדוק
ארז צדוקצילום: רונן טופלברג

החלת הריבונות נבחנת מכיוונים שונים, אבל על הצד הכלכלי החיובי שלה, ממעטים לדבר בתקשורת הישראלית.

הכלכלן ארז צדוק, מנכ"ל אביב ניהול קרנות, דוחה בראיון לערוץ 7 את הטענות לפיהן החלת הריבונות היא צעד שיעלה למשלם המסים הישראלי כסף רב.

"מפקדים למען ביטחון ישראל הוציאו מסמך שמדבר על עלות של 52 מיליארד שקלים בשנה לסיפוח וזו רמאות אחת גדולה. הם מדברים על סיפוח של כל יהודה ושומרון וזה לא מה שעומד לקרות. נעשתה עבודה כלכלית על ידי ד"ר אמציה סמקאי, שדולת א"י בכנסת ומועצת יש"ע והם הגיעו למסקנה שעלות הסיפוח של כל שטחי C היא שני מיליארד שקלים בלבד. אנחנו מדברים על שטח של פחות מזה, שווה ערך נניח למיליארד שקלים בשנה", מסביר צדוק.

לדבריו, "כשמדברים על רמת המאקרו מדובר על שחרור מאסיבי של קרקעות לבנייה באזורים קרובים למרכז הארץ, גם בעוטף ירושלים וגם במערב יהודה ושומרון. מהלך כזה יכול לפתור את משבר מחירי הדיור ולהוריד את המחירים – וזה לבד יכול לכסות אותו את אותם מיליארד שקלים שתוסיף פעם בשנה. צריך להסתכל גם על מה שקורא בעולם. ארה"ב מכירה בסיפוח זה המצב נהדר. אני לא מאמין שאירופה תטיל סנקציות כלכליות. אם יהיו חברות שפחות ירצו לעבוד איתנו, כנראה שגם היום הן לא פועלות הרבה ביהודה ושומרון".

לשאלה איך הריבונות תשפיע על שוק הדיור והמחירים בו עונה צדוק כי, "על פי המפות הנוכחיות, יש 15 יישובים שמוגדרים כ'מובלעות'. אם יהיה מדובר במובלעות בחסות הרשות הפלסטינית המחירים ירדו בעשרות אחוזים והיישובים יחדלו להתקיים אט אט. במקרה כזה, מחיר הסיפוח הוא פינוי 15 יישובים וצריך לומר זאת".

"בשאר היישובים זה מאוד תלוי על מה מדובר ומה המיקום. אותם יישובים שיהיו במיקום אטרקטיבי סביר שהמחירים בהם יעלו והביקוש יעלה. נניח באלקנה, שהיום מעבר לקו הירוק, יש השפעה כלשהי על המחיר. ברגע שתוחל ריבונות, מה יהיה ההבדל הגדול בין וילה באלקנה לוילה בהוד השרון? אין הרבה הבדל. ברור שזה יגרום לעליית מחירים ביישובים מסוג זה ויביא גם לביקוש גבוה באותם מקומות".

צדוק מתייחס גם לשינוי הנדרש בתנאי קבלת המשכנתא, כשכיום תושבי יו"ש מקבלים משכנתאות בהיקף נמוך יותר ביחס לתושבים המתגוררים בתחומי הקו הירוק.

"אני מניח שהשינוי כאן תלוי באטמוספרה המדינית שתהיה סביב הריבונות. אם טראמפ יכיר בריבונות אבל הדמוקרטים יגידו שהם לא מכירים במהלך, הבנקים יחכו לפחות עד נובמבר. הבנק הראשון שישווה את תנאי המשכנתאות ביו"ש לתנאים בקו הירוק יסלול את הדרך לבאים אחריו והם יישרו קו כי לא ירצו להישאר מאחור. אני מאמין שזה יקרה. אם בנובמבר הדמוקרטים ייבחרו ויבהירו שייבחנו את הנושא שוב, יכול להיות שהבנקים ימתינו".

"צריך לציין שגם ברמת הגולן, העולם התנגד כולל האמריקנים והיום נותנים משכנתאות בדיוק כמו במרכז הארץ. אז זה אולי ייקח זמן אבל סביר להניח שאם תוחל ריבונות זה יקרה גם ביו"ש", הוא מסכם.