גרמניה
גרמניהצילום: אייסטוק

ההפגנות בארה"ב לאחר מותו של ג'ורג' פלויד, שהתפשטו גם לערים רבות באירופה, הביאה לדרישה להסיר מהחוקה הגרמנית את המילה "גזע" המזכירה לרבים את המשטר הנאצי ואת האפליה הגזעית בעולם.

הפיסקה השלישית בחוקה הגרמנית מצהירה כי "לא תתקיים אפליה או העדפה של אדם בשל מינו, הוריו, גזע, שפה, מולדת ומוצא, אמונה או דעות דתיות או פוליטיות".

מפלגת הירוקים פנתה השבוע לפרלמנט הגרמני בדרישה להסיר את המילה "גזע" מהחוקה ולשנות את הנוסח, שנקבע בשנת 1949 כצעד נגד הדיקטטורה הנאצית והאפליה הגזעית שחרטו הנאצים על דגלם כנגד היהודים.

"אין דבר כזה 'גזע', יש רק בני אדם. סמל חזק כנגד הגזענות יהיה להסיר את המונח "גזע" מהחוקה", אמר רוברבט האבק, מנהיג מפלגת הירוקים.

מי שהצטרף לדרישה להסיר את המילה "גזע" מהחוקה הגרמנית הוא הנציב של ממשלת גרמניה לענייני האנטישמיות, פליקס קליין, שאמר כי "המונח 'גזע' הוא מבנה חברתי שנועד להפחית במעמדם ולהפלות אנשים".

גם מפלגות אחרות בפרלמנט הגרמני, כמו מפלגת השמאל הקיצוני "לינקה" והמפלגה הדמוקרטית החופשית הביעו תמיכה במהלך, כמו גם מפלגתה של הקנצלרית אנגלה מרקל שהודיעה כי היא "פתוחה לבחון את הצעד".

מי שהביעה התנגדות פומבית לשינוי החוקה היא מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" שטענה כי אין להסיר את המילה "גזע" מהחוקה מאחר ואוכלוסיית העולם מורכבת מגזעים שונים.

הדרישה של יוזמי ההצעה היא להחליף את המונח "גזע" בחוקה הגרמנית במונח "מוצא אתני". מאז נוסדה החוקה הגרמנית בוצעו בה 62 שינויים, בעיקר בנושאי האיחוד האירופי ואיחודה של גרמניה.