ד"ר חיים שיין
ד"ר חיים שייןצילום: ערוץ 7
מערכת אכיפת החוק, כולל בתי המשפט, מצויה באחד מרגעי השבר והשפל הקשים בתולדותיה. שפל בעייתי שמזכיר לוותיקים בינינו את "העסק הביש" שטלטל אנושות את המערכות הפוליטיות והמשפטיות בישראל.

הולכים ומתרבים הסימנים שהיועמ"ש, שאמור להיות מעוז ומגדול ליושרה ואמינות, מונה לתפקידו הרם בדרכים הנראות פתלתלות. אילה חסון זכאית לציון לשבח על הגילויים שהיא חשפה והמחיר האישי שהיא נאלצת לשלם בגין כך, כולל מחבריה לעבודה בערוץ. היועמ"ש, בעקשנות בלתי ראויה ומחשידה בעליל, מסרב לחשוף קלטות שעשוי להיות בהן חומר מפליל לכאורה.

פרקליטים או שלוחיהם מדליפים ללא הרף חומרי חקירה מתיקי ראש הממשלה, לעיתונאים שמדבררים אותם ובכך מאפשרים קיום משפט רחוב, תיאום עדויות ושינוי גרסאות. פרקליטים בשיתוף ערוצי תקשורת, עושים הכל על מנת ליצור אווירה ציבורית עוינת ולהשפיע על שופטים. הם יודעים בוודאות שאם ראש הממשלה יזוכה, כפי שצפוי, הפרקליטות כולה תצטרך לעבור הליך פינוי־בינוי. תמ"א 38 לא תספיק להתמודדות עם רעידת האדמה.

רוב הציבור הנבון במדינה יכול לנחש מה היו תוצאות ההצבעה אילו היתה מונחת קלפי בבית המשפט העליון. על פי תוכן החלטות בית המשפט העליון בסוגיות פוליטיות, התוצאה היתה לדעתי רוב מוחלט למרצ, עבודה, יש עתיד והרשימה המשותפת. שקיפות מופלאה שמעטות כמוה במערכת אכיפת החוק. שופטים בדימוס שהופכים להיות פרשנים אהודים בתקשורת הדיכאון והמלנכוליה, משכנעים שפסקי דין שלהם, בימי כהונתם, שירתו נאמנה את האג'נדות הפרטיות שלהם. ראשי המערכת במקום להתמודד עם בעיות שורש אמיתיות בחרו בסתימות זמניות.

מה יותר פשוט וזמין מלהאשים את ראש הממשלה, שרים וחברי הכנסת מהימין בהסתה. כמה קל להעלים עין מהפרות בוטות של חוק הסוביודיצה, על מנת לתת הגנה לעיתונאים שבמהלך ארוך וסדרתי עושים כל מאמץ להפליל את ראש הממשלה עוד בטרם נשמעו הראיות בתיק. אפשר לגלות חביבות יתרה לשר משפטים שמבטיח להגן על חומת מערכת המשפט כאשר ברקע מרחפות שאלות בכל הקשור לחקירות ראשי מפלגתו שלו. מלהיב מאוד לנהל קמפיין תקשורתי על איום שנשלח לשופטת ולהתעלם מאיומים זהים וחמורים יותר שנשלחים לנבחרי ציבור.

איום על שופטים חמור, ראוי לכל גינוי ומצריך חקירה נחושה ונמרצת, באותה דרך יש לנהוג גם באיומים סדרתיים על נבחרי ציבור. תמימות קדושה מעולם לא אפיינה את אזרחי ישראל. הצעתי לכן לראשי המערכת להפסיק להסתתר, לזקוף קומה ולהתמודד עם החשש לכשלים ואובדן אמון הציבור. כשזה נפגע אנושות, אין תקומה אמיתית למערכת. לחידוש אמון הציבור, חיוני לגלות מייד מה יש בקלטות שאותן מסתירים, לחקור ביסודיות את מינוי מנדלבליט, כולל הטענות בנוגע לפנייתו לכפופים לו על מנת לזכות לכאורה בסגירת תיקו מחוסר אשמה.

להסביר לציבור מה פשר ההשתקה בעניין רות דוד, לבדוק בפוליגרף מי המדליפים מהמשטרה והפרקליטות ובעיקר שבית המשפט העליון יסלק ידיו מעיסוק בלתי פוסק ומתוזמן בסוגיות פוליטיות שמשרתות אג'נדות של קבוצות שוליים במרחב הציבורי.
באדיבות "ישראל היום"