מיקי חיימוביץ'
מיקי חיימוביץ'צילום: דוברות

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' האריכה את צו בתי הסוהר, תקן כליאה, בשלושה חודשים בלבד, ולא בחצי שנה כבקשת השר לביטחון פנים.

במהלך שלושת החודשים האלה דרשה הוועדה מהמשרד לביטחון פנים להגיש הצעת חוק שתאפשר להבחין בין אסירים שיש בשחרורם סיכון לציבור, לאסירים שאינם מסוכנים.

מנגנון השחרור המנהלי, שמשמעותו היא שחרור מוקדם ממאסר, נקבע כדי להתגבר על הצפיפות בבתי הסוהר. תקופת השחרור המנהלי המרבי תלויה במשך המאסר שנגזר על האסיר, והיא קבועה בחוק. לדוגמה, אסיר שנשפט למאסר שנה, יוכל להשתחרר 12 שבועות לפני המועד.

על פי דיווח שמסרה לוועדה יוכי גנסין, היועצת המשפטית של שב"ס, ב-2019 שוחררו בשחרור מנהלי קרוב ל-9000 איש, מתוכם 1680 בעלי מסוכנות גבוהה בתחום עבריינות מין, אלימות במשפחה ואלימות חמורה, ו-2176 אסירים ביטחוניים, מתוכם 70% שעברו עבירות של סיכון חיי אדם ועבירות נגד בטחון המדינה.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ', ציינה "אני מבינה שלא נעים לאסיר שמצפה לשחרור מוקדים לשמוע שהשנה, בגלל ששוחררו 800 אסירים בתקופת הקורונה, מספר האסירים אינו מגיע לתקן הכליאה, ולכן הוא לא ישוחרר מוקדם, כפי שציפה. אבל אנשים אלו עברו עבירות. השחרור המנהלי לא היה צריך בכלל להיות, ואסירים אמורים למלא את מכסת העונש. הוועדה תמיד תזכור שמדובר באנשים, אבל אי אפשר רק בגלל שהשטח תוסס, ומצפה שיורידו את תקן הכליאה, להוריד את התקן".

לדבריו, "תפקידנו לדאוג שהמצב בבתי הכלא ישתנה, ובשביל זה נקיים דיונים שמטרתם להביא שינוי. לעת עתה נקצה למשרד לביטחון הפנים שלושה חודשים להכין את הצעת החוק שתאפשר להבחין בין אסירים מסוכנים, שאיננו רוצים לתת להם שחרור מוקדם, לאסירים שאין בשחרורם סיכון לציבור".

ח"כ סעיד אלחרומי ציין, "אנו רגילים לגרירת רגליים. אני מבקש להוריד את תקן הכליאה מ14,000 ל-13,500, כשמחריגים עברייני מין. 60% מהאסירים לא מסוכנים".

ד"ר חגית לרנאו מהסנגוריה הציבורית ציינה "אם מורידים את תקן הכליאה, אז לא מחר בבוקר משתחררים אסירים".

יוכי גנסין, יועמ"ש שב"ס, ציינה "את מטעה. אם מורידים את התקן, משתחררים מאות אסירים כבר השבוע".

ד"ר לרנאו השיבה "אתם אמרתם שאתם מעריכים שתוך שבועיים-שלושה מספר האסירים שוב יעלה על 14,000, ואז שוב ישחררו אסירים. יש בכלא מצב מאד קשה של חוסר ודאות. אסיר חושב שצריך להשתחרר ומתחיל 'טוטו כליאה'".

ח"ג ג'אבר עסאקלה אמר בדיון, "התנאים בכלא תת אנושיים. אי אפשר לחכות 7 שנים לבינוי של כלא חדש. הממשלה מקבלת החלטות סיפוח, ולכן אנחנו מצפים שהצפיפות תגבר. לכן צריך להוריד את תקן הכליאה".