אילוסרטציה
אילוסרטציהiStock

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה אתמול את הצעת החוק של ח"כ אופיר כץ (ליכוד) ולפיה תוארך תקופת ההתיישנות בתביעות ביטוח במקרה של נכות או מחלה מ-3 ל-7 שנים.

עו"ד און רונן, מתמחה בדיני נזיקין ורשלנות רפואית ושותף במשרד עורכי דין רונן–מעוז, מסביר מדוע הצעת החוק היא בשורה חברתית חשובה.

"כיום תקופת ההתיישנות היא של שבע שנים. כשנחקק חוק חוזה ביטוח היה לובי חזק של חברות הביטוח שנועד לדאוג לחברות הביטוח ולא למבוטח הפשוט, ומתוך טענה שתביעת פוליסת בריאות או פוליסת תאונות היא תביעה קלה יותר לרמאות מאשר תביעות אחרות, הצליחו לשכנע את המחוקק לקצר את תקופת ההתיישנות במה שקשור לתביעות אישיות, פוליסות בריאות, סיעוד, אבדן כושר עבודה וכו'. בפוליסות האלה אם לא הגשת תביעה בתוך שלוש שנים או שסברת שההתיישנות היא אחרי שבע שנים, איבדת את זכות התביעה שלך".

המשמעות, אומר עו"ד רונן, היא ש"לא מעט לקוחות מגיעים אלינו אחרי תאונה או תקופה בריאותית קשה שבה הם היו עסוקים בלהבריא ולהחלים ועד שמתפנים לטפל בעניינים לא פעם התביעה מתיישנת. לא פעם מיהרתי להגיש תביעה לבית המשפט רק כדי להכניס את הרגל פנימה כי למחרת חלה כבר התיישנות".

על חישוב תקופת ההתיישנות אומר עו"ד רונן: "מתחילים לספור את שלוש השנים מהרגע שקה עילת התביעה. אם אני תובע על נכות כתוצאה מתאונה מיום שהתגבשה הנכות מתחילים לספור, אבל כאן ניתן להתווכח מתי התגבשה הנכון וזה פותח פתח לאי בהירויות. אם ביקשתי חוות דעת שניה אז מיום שבו פניתי לחוות דעת שניה ושילמתי למומחה אני מתחיל לספור שלוש שנים".

"את מירוץ ההתיישנות ניתן לעצור בשתי דרכים - תביעה לבית המשפט, או אישור בכתב של חברת הביטוח שבו היא מודיעה שהיא מאריכה את תקופת ההתיישנות. כאשר חברות ביטוח מקבלות תביעה אם הן חושבות שיש אפשרות ורצון להגיע לפשרה הן מאפשרות להמשיך את המו"מ כדי שלא נגיע לתבוע בבית המשפט. לכן, כשמדובר ברוב הציבור שפונה לחברת הביטוח דרך האינטרנט, שם אף אחד לא מאריך את תקופת ההתיישנות והברירה היחידה היא לפנות לבית המשפט".

באשר להצעת החוק של חבר הכנסת כץ והטענה כלפיה כאילו היא מאפשרת רמאויות בקלות יתרה בשל פער השנים שחלף מאז עילת הביטוח, אומר עו"ד רונן כי "מי שינסה לרמות את המערכת יעשה את זה גם בתוך שלוש השנים. מעבר לכך, במקרה של תביעות נגד חברות הביטוח בתחומי תאונות או סיעוד התביעות מתבססות על תיעוד אובייקטיבי מקופת חולים וכו' וגם על בדיקת רופא מומחה מטעם התובע ומטעם חברת הביטוח, כך שלהמציא טענות וליצור תביעות יש מאין ומראש לחשוב שכל המערכת תתגייס לטובת אותו מבוטח כדי שיוכל לרמות את חברת הביטוח, זה בלתי אפשרי. בנוסף, כדי לתבוע התובע הוא שצריך להביא את הראיות ולהוכיח שמגיע לו, ולא שחברת הביטוח צריכה להוכיח שלא מגיע לו, לכן אם מישהו עלול להפסיד מכך שיגיש תביעה אחרי שש שנים הוא דווקא התובע שיתקשה לאתר חלק מהמסמכים והתיעוד ויתקשה להוכיח את תביעתו".

לאחר שההצעה עברה את ועדת השרים היא תעבור לוועדות כדי להתגבש לפני הצבעה בכנסת, ובשלב זה היא צפויה להיתקל בהתנגדות חריפה של הלוביסטים הרבים מטעם חברות הביטוח. על כך אומר עו"ד רונן: "אין ספק שכך יהיה, ואני בוחר להאמין שחברי הכנסת יזכרו שבסופו של יום הם שם כדי לשרת את הציבור ופחות כדי לדאוג לג'ובים שלהם אחרי תקופת הכנסת, ושיעמדו איתן מול אותם לוביסטים והאינטרסים של הכוחות הכלכליים החזקים במשק וידאגו לאזרח הקטן".