יירוט רקטה על ידי "כיפת ברזל"
יירוט רקטה על ידי "כיפת ברזל"פלאש 90

הכתב והפרשן הצבאי טל לב רם ('מעריב' ו-'103fm'), והפרשן לענייני ערבים אבי יששכרוף ('וואלה') שוחחו עם גול יוכפז וענת דוידוב ב-103fm על התגברות המתיחות והפעילות בגבול עם עזה בשבוע האחרון. האם נושא הסיפוח משפיע על כך?

הפרשן הצבאי טל לב רם עדכן כי לאחר חודש של שקט, שוגרה אתמול (ב') רקטה לעבר ישראל, ובסך הכול רקטה שלישית במספר מאז חודש מרץ, והסביר כי זהו מספר נמוך. הוא הוסיף ואמר כי הרקטה "מתפוצצת בשטח פתוח ואחרי זה הריטואל הקבוע. צה"ל תוקף עמדות של חמאס, שזה בד"כ יותר לאיתות, פחות לפגוע".

''כמו כן, הוא הודה כי לא ידוע מי עומד מאחורי שיגור הרקטה, נדמה לי שהחשוד המידי יכול להיות הג'יהאד איסלמי. הג'יהאד האסלאמי באופן יחסי היה מרוסן להנחיות חמאס. יש חריגות מדי פעם אבל באופן כמעט מלא בקופת הקורונה חמאס הצליח לאכוף את השקט ברצועה באופן שכמעט בלון לא שוגר".

בשבוע האחרון ניתן לראות מגמה, "יותר בלוני נפץ, לא כמויות גדולות כמו שהיו בעבר, אבל יותר. רואה איומים של חמאס על היבט של ועדות השיבה, אולי עוד פעם לכנס אותם, לקרוא אולי לחידוש הפרות סדר אלימות על הגדר, זה מה שמוכר לנו בדרך כלל".

אבי יששכרוף הסביר כי "יש פה תחושה שבשבועיים האחרונים שאנחנו עדים לאסקלציה הדרגתית, טיפין טיפין חמאס מעבר מסר". לדעתו, "זה לא קורה סתם", והוא מנה 3 סיבות שלדעתו משפיעות על המצב עם עזה – העברת הכספים, "מצב הכלכלי ברצועה שהתדרדר עוד יותר מאז התפרצות הקורונה והאלמנט השלישי, שלא כל כך בא לידי ביטוי בתקשורת, לפני חודש היינו עדים לדיווחים דרמטיים על עסקה, טל היה מי שחשף. מגעים לקראת עסקה לשחרור אסירים בצד הישראלי והעסקה התפוגגה לה. כרגע אנחנו תקועים לחלוטין".

הוא הוסיף ואמר כי נושא הסיפוח "פחות מעניין כי עוד אין סיפוח. אני לא רואה את הסיפוח מגיע ובטח לא לדלתותיה של עזה. גם פה יש הכנה לדעת הקהל הפלסטינית, אם יהיה סיפוח, מי שיגיב בין היתר זה חמאס".

לב רם חיזק את דבריו ואמר: "את הציבור בעזה, לפחות איך שמסתכלים במודיעין שלנו, זה לא מעניין. אבל את המנהיגות של חמאס זה בהחלט מעסיק, כי יכול להיות שהם יכנסו למצב שאם תהיה החלטה משמעותית מה שלא נראה כרגע לגבי הסיפוח, תידרש מהם החלטה. אבל לפני הדברים האלה, בהחלט כלכלה, ויציבות כלכלית, והסיפור של השבויים והנעדרים, שכמו אבי אמר נתקע לחלוטין. זה נכון שהתקופה האחרונה קצת צמצמה את הפערים בין ישראל וחמאס, אבל לא הרבה יותר מזה".

הוא התייחס למצוקה של משפחות הנעדרים והשבויים, ואמר כי זה "נראה שקצת פספסו את ההזדמנות של החודשים האחרונים, להפעיל יותר לחץ, משהו יותר משמעותי", וכאשר נשאל האם לדעתו העסקה תתקיים, הוא השיב: "כרגע הסיכוי נמוך מאוד".