גבי אשכנזי
גבי אשכנזיצילום: קובי ריכטר/TPS

כתבה שפורסמה בעיתון הארץ, יום לפני התפוצצות "פרשת הרפז" בתקשורת, גרמה לזעם רב בלשכת הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי, שהיה בעיצומו של מאבק קשה מול שר הביטחון באותם ימים, אהוד ברק.

בכתבה נחשפו דברים שאמר אביב כוכבי, באותם ימים תא"ל ומי שמיועד לקידום לתפקיד ראש אמ"ן, בוועדת משנה סודית בכנסת, בה מתח ביקורת על תפקוד צה"ל בראשות אשכנזי באירועי המרמרה. "צה"ל אחראי להסתבכות", אמר אז כוכבי.

תמלילי שיחות מאותו יום, שפורסמו הערב (שלישי) בחדשות 13, חושפים מה חשב בעקבות הפרסום הרמטכ"ל דאז אשכנזי, שאמור בעוד פחות משנה וחצי להפוך לשר ביטחון, על הרמטכ"ל מולו הוא אמור לעבוד, אביב כוכבי. את הדברים הבאים אמר כוכבי בשיחה עם דובר צה"ל דאז, ומי שהיה מקורבו, אבי בניהו:

הרמטכ"ל גבי אשכנזי: תגיד, כוכבי ביקש לבוא לדבר איתי. הוא אצלי עוד עשר דקות

בניהו: כן, בסדר גמור, שום דבר, כלום.

אשכנזי: אני אקשיב ואני אפנה לו כתף קרה

בניהו: לא, למה כתף קרה? אתה לא צריך להפנות לו כתף קרה

אשכנזי: למה לא?

בניהו: הוא (אביב כוכבי), מנסים כל הזמן לגרור אותו. הוא טיפוס. אתה תגיד לו: "אתה בוועדה סגורה יכול להגיד מה שאתה רוצה, אני הבנתי שהדברים שלך עוותו, אין לי צל של חשש שאתה הדלפת את הדבר הזה, אני מציע שתכתוב מכתב גם אליי מבחינת ההיסטוריה". אמרתי לו (אביב כוכבי) "תכתוב מכתב שהולך לרמטכ"ל ובאישור הרמטכ"ל גם לשר שבו כתוב 'נקלעתי שלא בטובתי הבוקר לכותרת ב'הארץ', הכותרת מגמתית ומעוותת. להלן מסד העובדות כהווייתן' תחתום, תשלח את זה וזה הכול". אמרתי לו "האמירות האלה יפריעו לך בהכרח להיות ראש אמ"ן - זה נתפס כאיזה ליקוק". הוא לא התכוון לזה, הוא אמר מה שהוא אמר

אשכנזי: אבל הוא טיפוס

בניהו: הוא טיפוס, הוא מחובר לדרומי (יואב גלנט, מפקד פיקוד דרום) קצת, הוא אופוזיציה

אשכנזי: במקום שיעריך שאני לקחתי אותו מתא"ל לראש אמ"ן

תגובת השר גבי אשכנזי: "רא"ל כוכבי הוא רמטכ"ל מצוין שכיהן בתפקידים משמעותיים ושר החוץ אשכנזי רוחש לו כבוד והערכה. מדובר בהקלטה ממוחזרת שתוכנה פורסם כבר לפני שנים, ואין בשיחה זו כל ערך פרט לחילופי דברים סתמיים מלפני עשר שנים".

תגובת תא"ל (מיל') אבי בניהו: "אני מעריך ואוהב מאוד את חברי כוכבי ומשעמם אותי מאוד לעסוק בתמליל השיחה הזאת בכל כלי התקשורת שוב ושוב במהלך עשר השנים האחרונות. עוגה ללא חומרי אפייה - לא תתפח לעולם".