תיעוד: השועל טורף את הביצים בחוףיהודית נשיא רשות הטבע והגנים

פזי קרמר, מתנדב של רשות הטבע והגנים בגן הלאומי תל אשקלון, זכה להציל אתמול (רביעי) לפנות בוקר קן עם עשרות ביצי צבת ים בחוף הגן הלאומי, שנייה לפני שנטרף על ידי שועל.

קרמר לוקח חלק מדי יום בסריקות הבוקר של רשות הטבע והגנים בחופי ישראל בחיפוש אחר קיני ביצים של צבות ים בעיצומה של עונת ההטלה.

את הסיור היומי שלו החל קרמר בשעה 5 בבוקר על חוף אשקלון, וכעבור רבע שעה זיהה על החוף שועל מרחרח. כאשר בחן מקרוב את מעשיי השועל זיהה את סימני העקבות שהשאירה צבת הים בדרך לקן הביצים שהטילה. כאשר התקדם לפי העקבות השועל ברח מהמקום ואז קרמר גם זיהה את הקן.

נראה היה שהשועל הספיק לטרוף שתי ביצים מהקן לפני שברח והוא היה ממשיך במלאכתו אם קרמר לא היה מגיע למקום במסגרת סיור הסריקה.

קרמר דיווח על כך מיד ליואב גרינברג, פקח רשות הטבע והגנים האחראי על הסריקה באזור וביחד החלו שניהם בפעולות העתקת כ-96 ביצים מהקן של צבת הים החומה אל חוות הדגרה מוגנת בפיקוח רשות הטבע והגנים.

הבוקר בוצעה סריקת חופים נוספת הפעם להפתעת המתנדבים נראה שהשועל הספיק למצוא את הקן ולטרוף את כל הביצים שהטילה הצבה.

ברשות הטבע והגנים מציינים כי עונת ההטלה של צבות הים בחופי ישראל נמצאת בימים אלו בעיצומה כאשר צבות היום עולות אל החופים בשעות לילה מאוחרות, חופרות גומה על החוף ומטילות במשך מספר שעות עשרות ביצים לתוך הקן. עם השלמת מלאכת ההטלה חוזרות הצבות אל לב הים ואילו הביצים צפויות לבקוע בעוד מספר חודשים.

מחשש לפגיעה בקינים בשל איומים כגון טריפה על ידי שועלים, פגיעה פיזית על ידי נוכחות אנשים ורוחצים בחופים ואיומים נוספים אחרים, עשרות פקחים של רשות הטבע והגנים בסיוע מתנדבים מכל הארץ סורקים מדי יום בשעות הבוקר המוקדמות בעונת ההטלה שנמשכת מספר חודשים, מחודש מאי ועד אוגוסט, עשרות קילומטרים בחופי ישראל במטרה לזהות את הקינים ולהעתיקם לחוות הדגרה מוגנות על מנת להבטיח את בקיעת האבקועים בשלום.

ברשות מדגישים כי פעולות של חשיפת הקן והביצים והעתקתם לחוות מוגנות צריכה להיעשות רק על ידי פקחי רשות הטבע והגנים המוסמכים לכך וכל פעולה על ידי אדם לא מוסמך לכך אסורה ועלולה לפגוע בביצים ובסיכוי לבקיעה. ברשות מבקשים מהציבור הרחב, "אם זיהיתם צבת ים באמצע מלאכת הטלה, סימני עקבות על החוף או את הקן עצמו יש לדווח על כך מיד למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639*".