"סאגה שנמשכת שנים". מערת המכפלה
"סאגה שנמשכת שנים". מערת המכפלהצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

כך משכתבים היסטוריה: בהרצאת ZOOM בשפה האנגלית טענה פעילת 'שוברים שתיקה' כי ההתיישבות היהודית בעיר חברון החלה רק במאה ה-15.

על אף ההיסטוריה היהודית הענפה בעיר חברון, הציגה פרימה בוביס את ההתיישבות היהודית הראשונה בחברון ככזו שהחלה רק לפני כ-500 שנה.

בקטע מתוך הרצאת ה-ZOOM של בוביס שחשף ארגון 'עד כאן' היא אומרת: "הנוכחות הראשונה של יהודים בחברון מתוארכת לתקופה העות'מנית, בסביבות המאה ה-15-16, כשהקהילה מתחילה להתהוות ומאז ומתמיד הייתה מיעוט בין מוסלמים. היהודים שחיו בחברון דיברו ערבית והיו חלק מהאזור הזה".

יש לציין כי בוביס הזכירה שחברון היא עיר קדושה ליהודים ולמוסלמים וכי על פי המסורת היהודית והמוסלמית בחברון קבורים אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה.

ארגון 'עד כאן' צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "חשבתם שחברון ומערת המכפלה קשורים להיסטוריה היהודית? תחשבו שוב. פעילה ב'שוברים שתיקה' מסבירה בשיחת זום באנגלית, שהקונספט של יהודים בחברון הוא חדש בכלל והתחיל באזור 1,500 לספירה בתקופת האימפריה העותמאנית. והיהודים? הם חיו שם בשקט ובשלווה בתוך המון מוסלמי מאז ומעולם".

"בשלושים שניות של שיחת זום מצאנו שלושה שקרים", אמרו. "נתמקד במרכזי. נוכחות יהודית בחברון קיימת מתקופת התנ"ך למעט הפסקה של כמה עשרות שנים, עם מבנים וממצאים ארכיאולוגים המוכיחים זאת. למען האמת הערעור היחיד על הטענה הפשוטה הזו מגיעה מפי ארגונים אנטי ישראליים כמו שוברים שתיקה".

"אבל האמת כידוע, לא מעניינת את ארגון הבזוי. את העיוות ההיסטורי הזה לא היו מעזים להציג בפני ישראלים", כך 'עד כאן'. מארגון שוברים שתיקה נמסר: "אין תגובה".