לא לאוכל המעובד. אילוסטרציה
לא לאוכל המעובד. אילוסטרציהצילום: iStock

בימים האחרונים צויין בישראל שבוע התזונה והישראלים, כך מסתבר, אינם נמצאים במצב טוב במיוחד על סקלת הבריאות התזונתית.

רבקה הררי, מנהלת מחלקת התזונה בבית החולים הדסה עין כרם, אומרת שהעולם כולו נמצא במגמת השמנה.

"אי אפשר לדבר על הרגלי תזונה של כלל העולם, אלא על העולם המפותח שהרגלי התזונה שלו עברו משנות השמונים לשנים שאנחנו נמצאים בהם – למה שנקרא בספרות הרפואית – תזונה מערבית. אנחנו דומים בכך למדינות אחרות – אוכלים יותר מחוץ לבית, יותר מזון מעובד מראש – וזה מתבטא במשקל שלנו ובעליה בסיכון לכל מיני מחלות כרוניות שמאפיינות את החברה המערבית. אם נסתכל אחורה, בשנות ה-70 וה-80 היה נדיר יחסית לאכול מחוץ לבית, היום זו תופעה רווחת", מסבירה הררי בראיון לערוץ 7.

היא מתייחסת לבעיות ההשמנה בקרב ילדים. "לגבי השמנת ילדים אנחנו יודעים שאם ילד שמן בגיל הילדות המוקדמת, אז הסיכויים שלו להפוך למבוגר שמן הם גדולים יותר. מעבר לסוכרת יש עוד מחלות שנקשרות להשמנה כמו יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, שומנים בדם ועוד. אנחנו יודעים שמאוד חשוב מגיל צעיר למנוע את ההשמנה, כי הרבה יותר קל למנוע השמנה מאשר לטפל בה".

הררי מתייחסת לטענות שאולי יש לקבע את הנושאים התזונתיים גם בחקיקה. "המשמעות של התערבות ממשלתית היא שעד השנים האחרונות ה'אשמה' על השמנה בעולם המערבי נפלה על האדם עצמו, שלא שולט ביצרו. היום, אנחנו יודעים, שסביבת המזון בעולם המערבי כל כך לא בריאה, שקשה לפרט להילחם בכך. לשם כך, זקוקים לחבירה של כל הגופים שיתגייסו למניעת השמנה".

"כביכול, את המדינה כמדינה, זה לא אמור לעניין. מה שמטריד את המדינה הוא שככל שאחוז השמנים באוכלוסייה עולה, כך יש יותר תחלואה שנלווית להשמנה והעלות הכלכלית למדינה הולכת ועולה. האינטרס של המדינה הוא להוריד את שיעורי ההשמנה כדי לחסוך בעלות כלכלית של תחלואה".

הררי גם מספקת כמה המלצות למי שרוצה לאמץ לעצמו הרגלי תזונה בריאים יותר. "אני ממליצה בכל ארוחה לשלב ירקות ותמיד שלפחות חצי מהמנה העיקרית תכלול אותם. כדאי לשתות מים או סודה ולהוריד את כל המשקאות הממותקים שהם מקור אדיר לקלוריות וסוכר ולא נותנים לנו רחוב תזונתי. הייתי ממליצה גם למשפחות להוריד כמה שיותר מזון מעובד מהתפריט ולקנות את חומרי הגלם הבסיסיים. זה גם יותר זול כלכלית וגם הכי מתקרב לצורה הבסיסית הטבעית של המזון".