מליאת הכנסת
מליאת הכנסתOlivier Fitoussi/Flash90

רוח הבחירות שבה לנשב בתקופה האחרונה ולצדה גם סקרי מנדטים. פרופ' אשר כהן, ראש בית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר אילן, מעריך שמדובר בניסיון פוליטי למשש את הדופק הציבורי.

"מה שמניע את העניין היא אותה יד נעלמה שהחליטה פתאום לפרסם סקרים. לאותם סקרים יש השפעה תודעתית. כאשר כמה סוקרים עושים סקרים לאורך כמה שבועות ואצל כולם רואים את אותה תמונה, אומרים בליכוד – 'יש לנו 63 או 64 מנדטים ברורים – אולי נלך על זה'. הדבר הזה מתחיל להוות גורם לחץ", אומר פרופ' כאן לערוץ 7.

לדבריו, איש לא באמת חושב לקיים בחירות חדשות אלא מדובר על רמיזה של הליכוד לכחול לבן - אם המריבות יימשכו נלך לבחירות כשגנץ חלש. "אני בטוח שזה משפיע על התפקוד העכשווי וזה מתחיל גם להרגיל אותנו שבחירות בקרוב זה לא בשמיים".

ומה יהיה הטריגר לפיזור הכנסת? "אני לא יודע אם על קרטועים בקואליציה הציבור יקבל בחירות. מצד שני, אם לא תהיה הסכמה על ריבונות הציבור יבין. הרבה פעמים אתה מתכוון בסקרים רק ללחוץ על השותף הפוליטי הקואליציוני והדינמיקה מתחילה לעבוד והציבור קונה את הרעיון במיוחד כשאין מפלגה גדולה מתחרה. בחירות, יש לציין, זה לא עניין מיידי, כי החגים מתקרבים וזה לא יהיה לפני, אבל לאחריהן – הכל אפשרי".

פרופ' כהן מנתח גם את השינוי שעברו הסיעות של הציונות הדתית. "צריך לשים לב לתופעה שקרוב ל-20 חברי כנסת דתיים נמצאים בכל המפלגות ואנחנו ממשיכים לדבר על המגזר שיהיה מיוצג על ידי מפלגה מסויימת".

"לגבי ימינה, גם קרה משהו במידה וילכו לבחירות. כל משחק הכוחות הפנימי השתנה. אם פעם חשבנו שהבית היהודי היא המפלגה המובילה, התמונה הזו השתנתה. הבית היהודי עבר לסוף התור וזו לא המפלגה שתקבע את המהלכים. ברור שהסדר עכשיו הוא הימין החדש, האיחוד הלאומי והבית היהודי. גם אם תהיה התארגנות חדשה, הסקרים עובדים ומראים שהם מפלגה נעלמת", הוא אומר.

"לימינה יש עוד סיפור שראינו בנושא הגיור: המפלגה, גם בהרכב הנוכחי שלה, לא מצליחה להתאחד סביב סוגיות מהותיות בענייני דת ומדינה. ראינו את הויכוח בין בצלאל סמוטריץ' למתן כהנא בסוגיה. זה כבר עשרות שנים כך. הציונות הדתית מפולגת לעומק בנושאים הללו ויצטרכו להחליט כיצד לפעול. אם נשארים במתכונת הנוכחית, המפלגה לא יכולה לייצר אמירה בסוגיות דת ומדינה והיא תצטרך להתגבר על כך לקראת הבחירות הבאות".

האם עדיין יש צורך במפלגה ציונית דתית כשלציבור יש כעשרים נציגים במפלגות השונות? "ראיתי כותרת לפיה זאב אלקין מדבר על בעיה עם הכספים הקואליציוניים לציונות הדתית כי ימינה לא בקואליציה. אני חשבתי שהציונים הדתיים בליכוד עומדים לטפל בבעיות המגזריות, שהציונים הדתיים החדשים מכחול לבן יוכלו לדאוג לכספים הללו", מעיר כהן בציניות. ''במערכת הבחירות כולם הם הבית של הציונות הדתית ושוכחים רגע אחר כך".