שמואל אבואב
שמואל אבואבצילום: חזקי ברוך

בבית הדין לעבודה בירושלים מתנהל הערב (חמישי) הדיון בבקשת משרדי החינוך והאוצר והשלטון המקומי להוציא צווי מניעה למורים כדי שימשיכו ללמד עד ה-1 ביולי, ולא עד ה-20 ביוני כפי שמבקש ארגון המורים.

רן ארז, יו"ר ארגון המורים, תקף בכניסה לבית הדין: "מה שעושים עכשיו זה לבעוט במורים ולרמוס אותם. אין ציבור שעבד קשה כמונו. אולי רק הרופאים. דאגנו לתלמידים ועכשיו מחזיקים את המורים כבני ערובה.

"אנחנו מכבדים פסקי דין של בית המשפט", הבהיר ארז. ''משרדי האוצר והחינוך צריכים לקחת בחשבון שלכל שבת יש גם מוצאי שבת. עבדנו כמו מטורפים. עבדנו. ורק כדי לרצות את יפה בן דוד משרדי האוצר והחינוך מתנהגים כך. יכול להיות ששנה הבאה, אם יהיה גל שני של קורונה, אנחנו לא נלמד. לא נגיע לבתי הספר".

רן ארז: שר החינוך ביטל את הפגישות איתי

השופטת לאה גליקסמן אמרה בדיון בבית הדין לעבודה כי "ב-18 במרץ כותב שר החינוך: 'אין עבודה חינם. אני רוצה לא לאפשר מצב שמי שעובד מהבית לא יקבל שכר'. אז עכשיו המורה - מה הוא אמור להבין, שהמכתב הזה סתם? למה אתם מגיעים רק עכשיו? למה בדקה ה-90, זה זמן פציעות''.

עו"ד מיכל לייסר שמייצגת את משרד החינוך השיבה "היו הרבה ניסיונות לייתר את ההליך הזה ועשינו את המקסימום לרבות גם היום בבוקר כדי למנוע את ההליך הזה. בסוף ההכרעות בארגונים מתקבלות בשעות הקטנות של הלילה. מוצו כל האפשרויות והגענו לנקודה שבה לא נותר לנו מנוס ובסוף אנחנו מגיעים לפה. צריכים את הסיוע של בית הדין''.

לייסר הוסיפה, ''עשינו הסכמים עם כל הארגונים האחרים כולל ההשכלה הגבוהה. פעלנו בהתאם לסמכויות שמצויות בידינו''.

השופטת גליקסברג שאלה ''האם יש סמכות למנכ''ל משרד החינוך גם לבטל חופשות? שולחים למורים מטלות ונותנים להם לעבוד ואומרים למורים כל הכבוד ופתאום טוענים שלא עבדו?''.

עו"ד לייסר הסבירה ''יש לנו תקנות לשעת חירום. צריך להבדיל בין התקופה שהיה מתווה לבין התקופה שלפני המתווה''.

גבי עטיה מורה למתמטיקה: המורים שכבו על הגדר

משה בכר, סגן בכיר לממונה על השכר במשרד האוצר, סיפר בדיון ''דיברנו עם כלל הארגונים וב-18 במרץ נפגשתי עם רן ארז. ב-1 באפריל נחתם הסכם עם הסתדרות המורים ולפני פסח שלחתי לרן ארז את ההסכם המגובש. לא היה יותר מדי דיאלוג''.

מנכ''ל משרד החינוך שמואל אבואב אמר כי ''ב-15 במרץ המערכת נסגרה, זו דרמה גדולה ומעולם מערכת החינוך לא הייתה במצב כזה. 70 שנה לא היה דבר כזה. אנחנו מחליטים לא לשחרר את המורים ובונים עד תקופת הפסח מתווה ומנהלים מו"מ כדי ליצור כיתות וירטואליות. מקימים אולפנים ואתרים כדי לאפשר ללמד מרחוק. כל העולם הלך לאיבוד והמורים התגייסו למשימה. ימים ולילות ישנתי ארבע שעות בלילה".

רן ארז העיר ''גם המורים'' ואבואב אמר ''אני מעריך את המורים והתפקיד של המורים הוא לא רק ללמד אלא גם ללוות את הילדים. אני בידידות רבת שנים עם ארז ולא היה שבוע שלא דיברתי איתו כדי לנסות לשכנע ולהגיע להבנה כי צריך ליצור מערכת כוללת ולעשות סדר בבלבול החברתי ולהחזיק את המסגרות.

''המורים באופן נדיר נרתמו ובמיוחד בכיתות י'א וי'ב, ללוות את התלמידים לבגרות. עשיתי ככל יכולתי וכל מאמץ לשכנע את רן ארז. אני מאמין באמונה שלמה שאנחנו נאבקנו להשאיר את המורים במשרה מלאה כדי להביא לתוצאה שתהיה תוספת של 9 ימים כדי לייצב את המצב. עוד כל המצב של הקורונה לפנינו".