המאבק על צמצום החופש הגדול – פתח למשבר או מנוף לצמיחה?

מעמד המורה ומוניטין ההוראה חשובים לא רק למורים, הם חשובים לחינוך טוב יותר למען עתיד ילדינו.

ד"ר סיגלית צמח , כ"ז בסיון תש"פ

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: Thinkstock

מי אני כאיש מקצוע? זו שאלה ששואלים עצמם אנשי חינוך מרגע בחירתם במקצוע ההוראה.

הזהות המקצועית של המורה מורכבת מביטחון בבחירה המקצועית שלו, תחושת שליחות במקצוע שבחר, תחושה שהוא מסוגל ומיומן לעבוד במקצוע שבחר, וכן, הזהות המקצועית מורכבת גם מתפיסת מוניטין החינוך וההוראה.

מוניטין ההוראה לא כפי שהוא צריך וראוי להיות. בתקופת הקורונה הוצע לאקדמאיים שפוטרו מעבודתם לעשות הסבה זריזה להוראה. מעצם ההצעה משתמע שמקצוע ההוראה עשוי להילמד בכמה חודשי השלמה.

בימים אלה מתקיים מאבק בין משרד החינוך לבין ארגוני המורים בשאלה מתי יסתיימו הלימודים בשנה הנוכחית.

ארגוני המורים נאבקים על מעמד המורה וזכויות המורים- ימי החופשה שמגיעים להם כחוק. לטענתם, מקצוע ההוראה הוא שליחות אך לא התנדבות. עבודתם אמורה להיות מוערכת על-ידי שכר וקבלת זכויות וחופשות המגיעות להם בחוק. מנגד, משרד החינוך טוען שצריך להחזיר את הימים שאבדו בימי הקורונה, שלא כל המורים לימדו ולא את כל השעות, ושזה הזמן "לעשות הכל" כדי לסייע למשק.

והמורים? המורים נקרעים בין שני מרכיבים חשובים של הזהות המקצועית שלהם. מצד אחד, המורים בעלי 'תחושת שליחות'. חשוב להם לשמר את הרמה הרגשית והלימודית של תלמידיהם ולסייע להם להגיע להישגים, הם רוצים לסייע גם להורי התלמידים, ומבינים את הצורך לסייע להניע את המשק. מתוך תחושת שליחות זו, מורים מורגלים ושמחים לבצע את עבודתם, מעבר לתפקיד. מצד שני, את 'מעמד המורה' ו'מוניטין ההוראה' ראוי לכבד בגישה, בשמירה על ההסכמים ובשכר.

כל משבר הוא מנוף לצמיחה. במשבר הקורונה המורים נדרשו להיכנס מתחת לאלונקה, והם אכן עשו זאת. מתוך תחושת שליחות הם רכשו כלים ללמידה מרחוק והתארגנו במהירות ללימוד שונה בעת המשבר. הם נתנו מענה רגשי ולימודי לתלמידיהם, ובכך גם היוו מענה להורים ולמשק כולו.

מערכת החינוך לא תחזור להיות כשהייתה. מורים רבים קיבלו הערכה מחודשת מהציבור, לנוכח העמידה המיטבית של המורים והתנהלותם מול המשבר. אך הדיון על תאריך סיום הלימודים, מעמיד את המורים במצב בלתי אפשרי. תדמיתם ומעמדם ייפגעו בכל מקרה. אם החופש הגדול יוארך- יאמרו שהמורים לימדו מחשש לפגיעה במשכורתם. אם החופש יישאר כשהיה - יאמרו שהמורים לא מוכנים לתרום, ובינתיים, המורים, מנהלי בתי הספר והתלמידים פועלים במצב של חוסר וודאות ואינם יודעים מתי השנה תסתיים.

בין אם החופש הגדול יוארך ובין אם הוא יישאר כשהיה, הדבר צריך להתנהל מתוך כבוד הדדי על ידי הידברות ולא בכפייה. מעמד המורה ומוניטין ההוראה חשובים לא רק למורים, הם חשובים לחינוך טוב יותר למען עתיד ילדינו. בתקווה שגם מתוך המשבר הזה, יחול שינוי לטובה במעמד המורה.

ד"ר סיגלית צמח היא מרצה לתואר שני ב'מנהל מערכות חינוך' במכללת 'אורות ישראל'. מחקריה עוסקים בתחום המנהיגות, זהות מקצועית של מורים והתנהגויות מורים.