זאב שוורץ
זאב שוורץצילום: לירון מולדובן

ארגון 'תורה מציון' שלח מכתב לשרת התפוצות החדשה עומר ינקלביץ' הכולל אזהרות לגבי עתידו של מפעל השליחות ובעיקר בקשה לתמיכה בו, לאחר משבר הקורונה.

זאב שוורץ, מנכ"ל 'תורה מציון', מסביר לערוץ 7 את המצב אליו נקלעו השליחים הרבים בתפוצות. "אתגר הקורונה – פוגע במגוון תחומים – אבל בעיקר יוצר אי וודאות שמתעצם עוד יותר בעולם היהודי. איש לא יודע מה הולך להיות מחר. עולם השליחות, המהווה גשר בין ישראל לתפוצות, תקוע באי ודאות. אין טיסות, אין ויזות, אין מעבר בין מדינות וכל המהות שלנו הוא להיות עורק החיים של הקהילות ואנחנו תקועים".

"מצד אחד אנחנו מבינים בתקופה הזו עד כמה השליח משפיע וחיוני לקהילה ומצד שני שלא הכל בידיים שלנו. אנחנו נמצאים עם כל המועמדים לשליחות בשנה הבאה והם תוהים אם יצאו או עליהם לתכנן תוכניות אחרות. כל עולם השליחות נמצא בסכנה של ממש והדבר יכול להשפיע על כל הקהילות שיסבלו ממחסור משליחים בשנה הבאה. זו דאגה לאומית של עם ישראל, כאילו כמו שאצלנו לא יהיו מורים בכל כיתות א' בשנה הבאה. זו חרדה מאוד גדולה מצד הקהילות", מספר שוורץ.

לדבריו, "אנחנו כמובן משתפים את הקהילות ומתואמים איתן. בכל מדינה ויעד אנחנו מנסים לעקוב אחרי מגמת הקורונה ולראות השפעת, כי הנגיף כמובן לא מדלג על העם היהודי. העולם היהודי לא ייראה אותו דבר אחרי הקורונה. אין בתי ספר תקופה ארוכה, אין קייטנות. בארץ זה נראה לנו רחוק כי כבר יצאנו מההסגר, בהרבה מאוד קהילות יש עדיין הסגר וכל התקופה שמה מוקד על הקהילה ועל הערבות ההדדית שלנו".

"יש כאן המון על כף המאזניים. הקריאה שלנו לשרה היא שאחרי עשרות שנות פעילות למען אחינו בתפוצות, המצב מאוד מאתגר ומדאיג, יש לנו גם הזדמנויות וצריך לנצל אותם. אנחנו פונים לשרה ולמשרד שיתנו לנו עזרה, גם כלכלית, כי פתאום אין תורמים ומי שמחזיק לא יכול, והשנה ביעדים מרכזיים בארה"ב, אחרי שנים, לא ניקח משפחות בגלל אי הודאות. ממשלת ישראל צריכה להיות שם ולסייע".

"הלוואי והיה תקציב חירום לעולם השליחות, הרי זה חלק ממאבק נגד התבוללות ופעילות לחיזוק הזהות היהודית. אפשר להשפיע על מיליוני היהודים שנמצאים בתפוצות רק על ידי מגע אישי של שליח שנמצא בקהילה וזה יהיה חסר השנה", מוסיף שוורץ.

הוא מספר שחלק מהמשפחות הפועלות בקהילות השונות, העדיפו להישאר ולהמשיך בשליחותן. "יש כאלו שנשארו עם הקהילות בהסגר, כי זה היה בשבילן אות הזדהות עם הקהילות. הם לא נטשו ונשארו בכל תקופת הקורונה. הם גם יזמו באופן מיידי תוכניות כיצד לעודד ולחזק את אנשי הקהילה, כשכל המשפחה נמצאת איתם בבית וזה לא פשוט. בחלק מהקהילות קוראים להם 'גיבורים' בגלל שנשארו והחזיקו את הקהילה".

"יש גם מצבים הפוכים, ששליחים חזרו לזמן קצר ונתקעו בישראל, הם מאוד רוצים לחזור ולא יכולים. מי שחזר נמצא באי ודאות, כי אין לו בית בגלל התכנון לא לשהות בארץ בשנים הקרובות. אנחנו מבקשים את הסיוע של השרה כדי להמשיך את המפעל הגדול הזה", מסכם שוורץ.