רכבת ישראל
רכבת ישראלצילום: רכבת ישראל

יחיאל טובול, מנהל אגף הפקחים ברכבת ישראל שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103 והסביר כיצד תיראה הנסיעה ברכבת בימי הקורונה.

"זה תהליך חדש שהציבור צריך ללמוד אותו. בסופו של דבר נערכנו לתהליך מאוד סדור של הזמנת שוברים, ובכניסות לתחנות ימתינו עובדי הרכבת. ניתן להשיג שובר באמצעות אתר האינטרנט או היישומון, או באמצעות שיחה למוקד השירות הטלפוני. ברגע מבצעים את ההזמנה אל הרכבת שבה מעוניינים לנסוע, ובסוף התהליך מקבלים הודעת סמס לטלפון עם ברקוד אותו מציגים בפני הדייל בכניסה לתחנה".

על ההיערכות המחודשת, המלווה כמתבקש בקשיים סיפר טובול: "זה סיפור חדש, בעבר לא היינו צריכים לתאם מראש את הנסיעה ולהגיע באופן די ספונטני. כדי שאנחנו נגביל את מספר הנוסעים ל-500, זאת השיטה. השיטה היא לתכנן מראש את הנסיעה, להצטייד בשובר נסיעה, להגיע לתחנה, להציג אותו ולהיכנס. זה לא נורא מסובך, לקח לנו קצת זמן לתכנן את זה אבל בסופו של דבר יש לנו מערכת ממוחשבת שמנהלת את כמות המושבים בכל רכבת. יש עשרות אלפי נרשמים לכל רכבת, ואנו מבצעים ניטור ובקרה אחר הנתונים, וגם אלו שיגיעו ולא יצטיידו בשובר או שהשובר שלהם לא יתאים לנסיעה, אנחנו לא נשאיר אותם בחוץ".

ומה לגבי האוכלוסייה המבוגרת, שעלולה לחוות קושי בהליך רכישת הכרטיסים? יחיאל טובול, מנהל אגף הפקחים השיב: "חשבנו גם על האוכלוסייה הזאת, ומראש הכפלנו את המוקדנים שלנו במוקד השירות הטלפוני והם ערוכים לקבל שיחת טלפון. הם אלה שיעשו את כל התהליך באתר, ויוודאו שבאותן תחנות אליהן יגיעו הנוסעים, ימתינו שוברים שאיתם הם יוכלו להיכנס".

בסוף השיחה, התייחס טובול לאכיפת הנחיות הקורונה והסביר את פתיחת קווי הרכבת על אף העלייה בתחלואה: "הרכבת הייתה סגורה מעל לשלושה חודשים, יש לחץ די גדול להחזיר את החיים למסלולם ואני מניח שגם הרכבת היא חלק מאוד עיקרי בכל עולם המשק הציבורי שלנו. אני חושב שזה חשוב מאוד שנפתח את הרכבת. הציבור חייב לגלות אחריות לנושא הזה. שמירה על הכללים יכולה להביא לכך שאנו נפעיל את הרכבת בצורה תקינה, ללא בעיות. האכיפה שלנו מתבצעת בכניסה לתחנה על ידי מדידת חום, בתוך הרכבת יהיו פקחים ודיילים לצורך הגברת האכיפה, אבל חשוב לציין שהאחריות בסופו של דבר היא של אותו נוסע".