ועדת הכספים: עימות סוער בין טיבי לסמוטריץ' ופורר

ועדת הכספים צפויה לאשר הבוקר (שני) את הפטור ממס בלו על דלק לארגוני סיוע לפלסטינים הפועלים ביו"ש ועזה, לאחר שהאישור של הבקשה נבלם בשבוע שעבר.

הבקשה עוררה בשבוע שעבר התנגדות חריפה מצד חברי הכנסת בימין, ובראשם חבר הוועדה בצלאל סמוטריץ'. בדיון משתתף גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף כמיל אבו רוקון, לצורך הסבר הבקשה המעודכנת שהוגשה לוועדה.

לקראת הדיון דרש מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, חבר הכנסת אופיר כץ, להוריד מרשימת הארגונים שמקבלים את ההקלות שני ארגונים אנטי ישראליים אשר פועלים בצורה מפורשת ובוטה כנגד מדינת ישראל.

בעקבות כך סוכם כי הארגונים האנטי ישראליים לא יכללו ברשימת מקבלי ההטבה. הארגון היחיד שיאושרו לו הטבות הוא הארגון ההומניטרי UNOPS המעביר דלק לפעילות תחנת הכוח בעזה.

חבר הכנסת אופיר כץ ציין, "מדינת ישראל נאבקת במשך שנים בארגונים אנטי ישראליים שמפיצים שקרים, מחרימים ופוגעים בתדמיתה של מדינת ישראל ברחבי העולם. לא היה שום הגיון שביד אחת נלחם בארגונים שמטרתם עשיית דה-לגיטימציה לישראל ומצד שני נחזק אותם עם הטבות כספיות. אני שמח שהצלחנו לעצור את זה. אני מודה לראש הממשלה על ההיענות לבקשה, ליו״ר ועדת הכספים, משה גפני ולחברי הוועדה על המאבק המשותף לבלום את הצעד השגוי וחסר הלוגיקה".

ח"כ סמוטריץ' צייץ לקראת הדיון, "‏מתחילים דיון נוסף בועדת כספים על הטבות מס על דלקים לארגונים בהם תומכי BDS. הגענו לסיכום שכל ארגון יגיע לאישור ועדת כספים במקום אישורים רוחביים במחטף כפי שהיה עד כה. המשמעות היא ששום ארגון bds לא יאושר. אם המתפ"ש יעמדו בסיכום הזה והנוסח יתוקן אפשר לחיות עם זה. ‏לא מבין למה ראש הממשלה החזיר את זה לסדר היום, אבל נהפוך לימון ללימונדה, גם מהאופוזיציה".

זמן קצר לאחר פתיחת הדיון הוא הפך לסוער, כאשר התעורר עימות בין חבר הכנסת אחמד טיבי לחברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ועודד פורר.

המתאם אבו רוקון הסביר את הבקשה ואמר, "חלק מרכזי מהאלימות מסביב עזה מקורה המרכזי במצוקה הומניטרית ובעוני. חווינו 85 שבועות של הפגנות. יש אבטלה של 65 אחוז ועוני חמור ברצועת עזה. פנינו לרשות הפלסטינית בנושא ולא רק שהיא לא עזרה, היא גם שמה מקלות בגלגלים. והשאלה היא איך אנחנו יכולים לשפר את המצוקות הכלכליות בעזה. אחת הדרכים היא תחנת הכוח בעזה . אנחנו לא מתכוונים להיכנס למערכה בעזה ובטח שלא על רקע הומניטרי. ניכנס למערכה רק מתי שאנחנו רוצים".

לשאלת ח"כ סמוטריץ' איך קרה שתשעה ארגונים אמורים היו לקבל את הטבת המס השיב אבו רוקון כי הוא מבקש לאשר רק את הארגון שמספק את החשמל והדלק לתחנת הכח בעזה.

חברי הכנסת גפני ופורר שאלו את האלוף האם ישראל ביקשה להחזיר את השבויים בתמורה להטבות? "כל מה שנוגע לשבויים ולנעדרים אני עושה רק על פי הנחיות של הדרג המדיני, כדי למנוע משבר הומניטרי בעזה".

ח"כ ניר ברקת שאל בדיון "מדוע לתת להם הנחה כלשהי? מדוע שלא ישלמו מחיר שוק על הדלק?". גפני השיב לברקת, "אתה לא סומך על ראש הממשלה? נתניהו ביקש את זה כדי למנוע משבר הומניטרי".

בתגובה אמר ברקת, "לא שמעתי שביקש. לוותר על חצי מליארד שקל זה הרבה כסף, במיוחד בתקופת הקורונה".

בסיום הדיון הוחלט לאשר למשך שנה אחת את הפטור ממס על דלקים, תוך התחייבות של המתאם לפיו בשלב זה ינתן הפטור רק לארגון ההומניטרי UNOPS המעביר דלק לפעילות תחנת הכוח בעזה.

חברי הקואליציה, חברי הרשימה המשותפת ויש עתיד תמכו בהצעה המתוקנת, מלבד ח"כ ניר ברקת שנמנע. חברי הכנסת בלצאל סמוטריץ' ועודד פורר התנגדו.

תנועת "אם תרצו" אשר הובילה בימים האחרונים קמפיין לשליחת אלפי מיילים והודעות למניעת מתן הטבות המס לארגוני הדה לגיטימציה מסרה, "תוצאות ההצבעה מתקבלות באכזבה וברגשות מעורבים מאד. ההחלטה שלא להעניק את ההטבות באופן אוטומטי לאותם ארגונים אנטי ישראלים קיצוניים היא חיובית מאד, אבל העברת ההחלטה למתאם הפעולות בשטחים במקום לאסור על כך באופן מוחלט, מהווה סוג של הקטנת ראש, שלא לומר חשש לעמוד על הרגליים האחוריות למען הציבור. מדינת ישראל לא צריכה לממן את עוכריה, בוודאי שלא בתקופת הקורונה."

בארגון תורת לחימה הגיבו גם כן בחוסר שביעות רצון מההחלטה, "'מתאם הפעולות בשטחים' (המתפ"ש) הינו יחידה צבאית עצמאית מדי. שוב ושוב ניכר כי אין לשר הביטחון מושג מה הוא עושה. כך היה גם בבדיקות הקורונה שהגיעו לטובת עזה וחמאס על חשבון אזרחי ישראל משרתי מילואים, וכך גם כעת כאשר מתברר כי נושא הפטור ממס לאויבי ישראל עבר דרך המתפ"ש שנים רבות. אנו קוראים לחברי הכנסת בוועדת החוץ והבטחון להעלות בהקדם את נושא התנהלות מתאם הפעולות ולהגדיר את תפקידו מחדש על רקע החלת הריבונות הצפויה."