כלכלת קורונה מול דרישות החופש הגדול

החופש הגדול ודרישותיו הכלכליות מקשות על הורים רבים שנמצאים במשבר תעסוקתי בעקבות הקורונה. איך להתמודד נכון, מה להגיד ומה לא.

שמעון כהן , ל' בסיון תש"פ

תנו להם אחריות. החופש הגדול
תנו להם אחריות. החופש הגדול
צילום: פלאש 90

משימה לא פשוטה ניצבת בפני הורים רבים שנקלעו לתקופה כלכלית קשה בעקבות משבר הקורונה וכעת ילדיהם יוצאים לחופשה הגדולה על דרישותיה ותביעותיה הכלכליות. איך להתמודד נכון מול הילדים במציאות מורכבת שכזו? על כך שוחחנו עם איריס גרנות, מומחית להתפתחות הילד ולתקשורת איכותית בין הורים וילדים.

את דבריה פותחת גרנות בקביעה לפיה "ילדים מאושרים הם לאו דווקא אלה שלהורים שלהם יש יותר אפשרויות כלכליות. המשוואה בין כסף לאושר היא משוואה שככל שמתבגרים אנחנו מפתחים אותה. ילדים לא צריכים כסף כדי להרגיש אהובים ורצויים. מה שהם צריכים מההורים זה לא מה שקשור לעניין כלכלי אלא אהבה ביטחון תשומת לב ותחושת ביחד".

גרנות מעירה כי בתקופת משבר כלכלי קשה להורים להעניק גם את תחושת היחד הזו, אך עם זאת "אם רוצים להשפיע עליהם שפע של טוב אז הטוב הזה הוא ניתן להענקה גם ללא הוצאות כלכליות גדולות".

"אמנם אנחנו חיים בעולם וברגני והפרשנות של ילדים יכולה להיות מה יש לי שהשוואה לאחרים, אבל זה תלוי במסרים שיש בבית ובמענים שהילדים מקבלים מההורים שלהם", אומרת גרנות ומעלה דוגמאות מחייה שלה:

"גדלתי בבית עם חמישה ילדים. מעולם לא הלכנו לטיולים מיוחדים בחופש הגדול. השיא בחופש הגדול היה יצירות חימר במרפסת והמסר שקיבלתי היה שהכי כיף זה להיות בבית ובאמת לא הרגשתי שחסר לי משהו. כאם לשישה אני יכולה לומר שאנחנו מגדלים את הילדים שלנו כשהמסר העיקרי הוא הביחד. אנחנו מבלים אבל בהתאם ליכולות, זה יכול להיות טיול משמעותי יותר או ארוחה משפחתית שבה כל אחד מברך. כשהמסר הוא הביחד זה יכול להיות צנוע יותר או פחות אבל הכיף נשאר אותו כיף".

לדבריה כדי להגיע לנורמות משפחתיות שכאלה לא די בדיבור ובשיח משפחתי אלא באווירה שעליה צריך לעבוד קשה. "צריך ללמוד איך לעשות זאת. חשוב שההורים ישלימו עם המצב הכלכלי שבו הם מצויים. בנקודת הזמן הזו, ככל שההורים יהיו שלמים יותר ויעבירו מסר עם פחות ייסורי מצפון והבנה שיש דברים טובים שאפשר לתת לילדים בלי לרכוש עבורם דברים, המסר יעבור לילדים בצורה ברורה. ככל שזה יהיה בהתנצלות על שאין יכולת ושבעתיד יתנו, המסר יהיה של התפשרות על מה שיש. הביטחון של ההורים בכך שניתן לעשות הרבה דברים ביחד הוא הבסיס".

"זו תקופה מאתגרת עבור כולנו, נכנס לזה גם חשש בריאותי, חשש על ההורים המבוגרים, לא יוצאים להרבה מקומות שהורגלנו להם בעבר ובנוסף תסכול מכך שיש קושי דרמטי להתפרנס, אבל כשניגשים לילדים צריך להיות המבוגר האחראי, לזכור שאנחנו רוצים לתת להם הרבה דברים שלמדנו לרכוש עבורם כמו בילוי, הפעלות ושירותים שונים שמישהו יעשה בשבילנו וכעת אנחנו נדרשים להשאיר את התקציב בתוך הבית. זה לא פשוט, אבל אפשר לראות בכך הזדמנות ללמוד, לשהות יחד במרחב הביתי שלנו, וגם בחופש הגדול זו הזדמנות לראות איך מפיקים מהמציאות הזו את המקסימום".

גרנות שבה ומדגישה את הצורך של ההורים לעבוד על הנושא בראש ובראשונה מול עצמם, וגם אם המסקנה היא שקשה להורים הרי שכאשר הם מגיעים אל הילדים המסר יהיה שאמנם קשה כלכלית אבל זה לא ימנע מאיתנו את הכיף של הביחד".

גרנות מוסיפה בדבריה וממליצה להורים שלא להסתיר את המציאות אלא לתווך אותה לילדים. "לספר גם לילדים מאוד צעירים שבחופש הזה לא נוכל לקנות כל דבר ולא כל דבר נוכל לעשות, אבל יש הרבה דברים שכיף לנו לעשות ובואו נעשה רשימה של הדברים שאנחנו אוהבים לעשות יחד. לרשום את הדברים ולראות מה אפשר ליישם. יכול להיות שהילדים יעלו דברים שהם הוצאה ויהיה צורך לבחור מהם לצד הדברים שלא עולים כסף כמו פיקניק או הליכה לים".

עוד מציעה גרנות לשלב את הילדים הבוגרים יותר במלאכת איתור הפעילויות המשפחתיות שעלותן נמוכה. "שיגיעו לפגישה המשפחתית עם תכנית מסודרת לחופש. אנחנו מרוויחים בכך לימוד איך מתנהלים כלכלית, מה שלא תמיד לומדים בבית הספר".

באשר לילדים הבוגרים של הבית היא מוסיפה כי "יש לנו הזדמנות להשאיר את התקציב בתוך המשפחה. יש ילדים גדולים וקטנים ואפשר לתת לגדולים יותר להרוויח תקציב כלשהו על מה שהם עושים, אבל לא מדובר בענייני היומיום שאותם הם צריכים לעשות כשותפים לבית, אלא על פעולות כמו בייביסיטר או לימוד מתמטיקה לאח הצעיר יותר. תגלו שהם יעשו את זה יותר טוב מכל מורה פרטי. צריך לדרוש מהם תכנית מסודרת עם לו"ז מסודר והם ירגישו תחושת יכולת ושייכות".

כל זאת לבד מהפעלות יצירתיות שניתן לבצע עם הילדים במינימום עלות, מיצירות מגלילי נייר טואלט ועד הכנת בצק בבית דרך טיול רגלי בטבע ועוד. "הקורונה והמצב הכלכלי מגלים לנו הפתעות שיש סביבנו".